مارو در شبکه های اجتماعی دنبال کنید
بررسی بیست سال نمایشنامهنویسی ایران در قالب کتاب تازهای از خسرو حکیم رابط، پیشکسوت حوزه نمایشنامهنویسی با عنوان ـتوانای ناتوان، تئاتر ما» به بازار آمد.
تیتر فرهنگی: کتاب «توانای ناتوان ، تئاتر ما» تالیف خسرو حکیم رابط از سوی نشر عنوان منتشر شد. خسرو حکیم رابط در تازهترین اثر خود، بیستسال نمایشنامهنویسی ایران را با نگاهی نقادانه بررسی کرده است.
حکیم رابط در کتاب «توانای ناتوان، تئاتر ما» برای نزدیک به ۱۹۰ نمایشنامه از ۱۷۰ نویسنده ایرانی و خارجی، نقدهای کوتاه و بلند نوشته است. در میان نمایشنامهنویسان میتوان به نامهایی چون بهرام بیضایی، اکبر رادی، محمد یعقوبی، محمد چرمشیر، فرهاد ناظرزاده کرمانی، حسن باستانی و… اشاره کرد. آثار نمایشنامهنویسانی همچون ویلیام شکسپیر، ژان آنوی، اوژن یونسکو و… نیز در این کتاب بررسی شده است.
او در مقدمه کتاب چنین آورده است: « تئاتر ما «دیرآمده»ای است فاقد سنتهای کارآمد، صادق و بیادعا. به دور از شعر مایا تئاتر فرنگ. و بهجاست اگر که در اینجا نام شریف برخی از بنیانگذاران اولیه تئاتر ایران را به یاد آوریم:
میرزاآقا تبریزی با «حکومت زمان خان»، رضاکمال شهرزاد با «شب هزار و یکم»، میرزاده عشقی با «رستاخیز شهریاران ایران»، گریگور یقیکیان با «انوشیروان عادل و مزدک»، حسن مقدم با «جعفرخان از فرنگ آمده» و… آثاری ویراسته و پیراسته، خوشساخت، صاحبدرد و صاحبحرف.
اما برخلاف آن بنیانگذاران شریف و کارآمد، متاسفانه مدتیست که بسیاری از جوانان و بهخصوص دانشجویان ما ـ فروتنانه بگویم ـ درسآموخته از “استادانی” آنچنانی که بعضیهایشان خود حتی پا بر صحنه نگذاشتهاند و نمایشنامهای درخور عرضه نداشتهاند، اغلب درسآموختگان برآمده از این کلاسها و اغلب این «استادان» بیتوجه به حال و روز زمانه خود و چشمبسته بر دردها، زخمها، حرفهای ناگفته، بغضهای فروخورده و گُلهای ناشکفته و پایمال شده، شهرتطلبانه، خامدست و پیاده میروند زیر چترهایی مثلا آوانگاردیسم یا پستمدرنیسمی خودساخته… و میشوند «بکت» و «یونسکو» و «مولر» و… البته از نوع باسمهای آنان! بگذریم…»
کتاب «توانای ناتوان، تئاتر ما. نگاهی به نمایشنامههای ۱۳۷۶ تا ۱۳۹۶» از سوی نشر عنوان، با شمارگان ۵۰۰، در ۲۰۴ صفحه، قطع رقعی و با قیمت ۸۲۰۰۰ تومان به بازار نشر عرضه شده است.