پایگاه خبری تحلیلی تیتر فرهنگی
قائم مقام چاپ پرند پیشتاز کارتن:

کاهش صادرات کارتن از ۵۰ به ۵ درصد/ عراق ترکیه را به ایران ترجیح می‌دهد

عضو هیئت مدیره انجمن و تعاونی مدیران صنایع کارتن و ورق از تغییر سیاست‌های تجاری عراق و کاهش چشمگیر صادرات کارتن به این کشور خبر داد.

مصطفی ملکی، قائم مقام شرکت چاپ پرند پیشتاز کارتن درباره صادرات کارتن به خبرنگار تیتر فرهنگی گفت: کارتن‌سازان ایران بیشتر محصولات خودشان را به کشورهای همسایه صادر می‌کنند؛ چون حمل و نقل کارتن که محصول حجیمی است، در کل دنیا بسیار گران تمام می‌شود.

وی افزود: امسال (۱۴۰۲) وضعیت صادرات کارتن اصلا خوب نیست، چون عراق در کشور خودش برای کالاهایی که ثبت سفارش می‌شوند، ارز خاصی را اختصاص می‌دهد که نسبت به بازار آزاد ارزان‌تر است. به طبع بیشتر تجار عراقی دوست دارند با آن ارز کار کنند.

عضو هیئت مدیره انجمن و تعاونی مدیران صنایع کارتن بیان کرد: از طرف دیگر ما مشکلات بانکی متعددی داریم و نمی‌توانیم با مشتریان خارجی‌مان مبادله بانکی مستقیم داشته باشیم؛ بنابراین تجار عراقی ترجیح می‌دهند که با ترکیه کار کنند و نیازشان در زمینه واردات کارتن را آنگونه رفع کنند.

ملکی با اشاره به این نکته که پیش‌ از این عراق، بزرگترین بازار کارتن ایران بود، گفت: تا قبل از این تغییرات، برخی کارتن‌سازان ایران ۵۰ درصد از تولیداتشان را صادر می‌کردند اما امسال فقط می‌توانند ۵ یا ۱۰درصد از تولیداتشان را صادر کنند.

عضو هیئت مدیره و قایم مقام شرکت چاپ پرند پیشتاز کارتن تشریح کرد: از ۱۰سال قبل به این طرف بحث گشایش اعتبار بانکی در ایران سال‌به‌سال بدتر شده است و من فکر می‌کنم تا زمانی که مشکلات بانکی کشور برطرف نشوند، صادرات همچنان افت کند.

این صنعتگر ادامه داد: البته شاید برخی از افراد بگویند که اگرچه بازار عراق را تا حدودی از دست داده‌ایم اما بازارهای ترکمنستان و افعانستان هستند؛ اما واقعیت این است که بازارهای افغانستان و ترکمنستان برای ایران بازارهای کوچکی به‌شمار می‌آیند.

وی با تاکید بر اهمیت بازار عراق به دلیل بزرگی و در دسترس بودن، گفت: با توجه به شرایط خاص کشورمان فکر نمی‌کنم که مشکلات بانکی به این زودی‌ها حل شوند؛ مگر اینکه صادرکنندگان از طریق صرافی‌ها کار کنند که این کار هم برای تجار عراقی صرف نمی‌کند.


نظر شما درباره این مطلب

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظرات ارسال شده بعد از تایید، منتشر خواهند شد.