مارو در شبکه های اجتماعی دنبال کنید
مدیرمسئول نشر خزه میگوید؛ وقتی مردم برای تهیه مایحتاج اولیه زندگی خود تحت فشارند، چطور میتوان از آنها انتظار خرید کتاب داشت؟
محسن فرجی، مدیر نشر خزه در گفتوگو با تیتر فرهنگی، با اشاره به ریزش مخاطبان نمایشگاه سیوسوم کتاب تهران گفت: آنقدر قیمت مایحتاج اولیه زندگی مردم بالا رفته که بهنظرم انتظار بیجایی است اگر از آنها بخواهیم از خورد و خوراک خود بزنند و کتاب بخرند.
وی افزود: قیمت کاغذ و ملزومات تولید کتاب نیز در سال گذشته به شدت رشد داشت. این مساله باعث شد، اغلب بازدیدکنندگان نمایشگاه، تنها به غرفهها سر بزنند، کتابهای مورد علاقه خود را بردارند، و با دیدن قیمت پشت جلد، آنها را سر جایشان بگذارند.
مدیر نشر خزه که معتقد است، مردم حق دارند کتاب نخرند، گفت: کتاب در کشور ما همیشه کالای ارزانی بهحساب میآمد اما دیگر اینطور نیست. بنابراین هم فشار گرانی مایحتاج روزمره مردم و هم گرانی کتاب، باعث پایین آمدن میزان فروش کتاب و ریزش مخاطبان نمایشگاه شد.
وی اضافه کرد: نکته دیگری که در پایین بودن میزان استقبال و فروش امسال نمایشگاه تاثیر گذاشت، نبود امکان استفاده از بن کتاب در خریدهای حضوری بود؛ چراکه این امکان تنها در بخش مجازی امکان داشت.
فرجی با وجود کاهش استقبالها و میزان فروش، برگزاری نمایشگاه بعد از دو سال را به فال نیک گرفت و گفت: من فکر میکنم برگزاری دوباره نمایشگاه که به دلیل شیوع کرونا در روند برگزاری آن وقفهای ایجاد شده بود، میتواند در ایجاد اتمسفر کتاب و کتابخوانی در جامعه، تاثیرگذار باشد.
وی ادامه داد: همچنین امکان دیدار ناشران، مولفان و مترجمان، اهالی رسانه و مخاطبان اتفاق با ارزشی است که امیدوارم تاثیرات آن را بعد از نمایشگاه، در بازار کتاب و صنعت نشر ببینیم.