پایگاه خبری تحلیلی تیتر فرهنگی
ضرورت وجود مدیر هنری در نشر/ نهم: علی مزرعتی:

مدیر هنری نشر نمی‌تواند ناظر چاپ باشد

مدیرعامل مجتمع چاپ طلایی معتقد است: مدیر هنری نمی‌تواند ناظر چاپ باشد. چراکه چاپ، یک تخصص جداگانه است و باید به کسی سپرده شود که اطلاعات و تجربه لازم در این حوزه را دارد.

مدیرعامل مجتمع چاپ و صحافی طلایی در گفت‌وگو با تیتر فرهنگی به ضرورت وجود مدیر هنری اشاره می‌کند و می‌گوید: در ایران، بسیاری از نویسنده‌ها و تصویرگران جزیره‌ای رفتار می‌کنند و هرکدام به راه خود می‌روند؛ در صورتی‌که بهتر است این دو با هم در ارتباط باشند و متن و تصویر را به موازات یکدیگر جلو ببرند. از سوی دیگر لازم است کسی بر کار صفحه‌آرا و گرافیست هم نظارت و مثل یک نخ تسبیح همه عوامل مرتبط با کتاب را به هم مرتبط کند.

علی مزرعتی وجود مدیر هنری برای همه ناشران ضروری است تا عوامل دست‌اندرکار تولید کتاب را به هم پیوند دهد. وی در این‌باره گفت: این ضرورت، به‌ویژه در ارتباط با کتاب کودک و کتاب‌های هنری و تصویری، محسوس‌تر است اما نظارت مدیر هنری بر چاپ کتاب، از نگاه من، الزامی نیست.

این فعال حوزه چاپ معتقد است: وظیفه و رسالت اصلی او به پیش از چاپ برمی‌گردد. وقتی کتاب به چاپخانه سپرده شد، مدیر هنری می‌تواند در جریان کلیت اتفاقات باشد اما پرداختن به جزییات برعهده او نیست.

او می‌گوید: خوب است که مدیر هنری با کلیاتی چون جنس کاغذ و رنگ و مواردی از این دست آشنا باشد اما کار او جدای از کار ناظر چاپ است.به گفته این فعال حوزه چاپ،خوب است که مدیر هنری با کلیاتی چون جنس کاغذ و رنگ و مواردی از این دست آشنا باشد اما کار او جدای از کار ناظر چاپ است.

مزرعتی براین باور است که مدیر هنری نمی‌تواند ناظر چاپ باشد؛ چراکه چاپ، یک تخصص جداگانه است و باید به کسی سپرده شود که اطلاعات و تجربه لازم در این حوزه را به دست آورده و با زیر و بم کار آشناست.

به گفته مدیرعامل چاپ طلایی، نظارت بر چاپ برعهده ناشر هم نیست. ناشر تنها می‌تواند در ارتباط با قیمت اظهار نظر کند و بهتر است چاپ و نظارت بر کیفیت آن را به آدم‌های کاربلد و متخصص بسپارد. به عبارتی بهتر است هرکس سر جای خود بنشیند و کار تخصصی خود را به درستی انجام دهد. همان‌طور که یک چاپخانه‌دار الزاما در زمینه متن و تصویر و گرافیک، صاحب‌نظر نیست، ناشر و گرافیست و مدیر هنری هم، اطلاعات چندانی در ارتباط با چاپ و کیفیت آن ندارند.

مزرعتی کتاب‌ها را تقسیم‌بندی و بیان می‌کند: کتاب‌های عمومی، داستان و رمان، حساسیت چندانی ندارند. این کتاب‌ها تک رنگ هستند که با استفاده از کاغذ معمولی یا بالکی منتشر می‌شوند اما کتاب‌های کودک، جزو کارهای فانتزی هستند و باید جنس کاغذ و کیفیت چاپ و بسته‌بندی و قالب‌سازی‌شان متفاوت باشد. البته برخی ناشران تنها به این فکر می‌کنند که کار برایشان ارزان تمام شود.

او در پاسخ به این‌که اوضاع اقتصادی چه اندازه بر کیفیت کتاب تاثیر گذاشته می‌گوید: من نمی‌گویم اقتصاد و مسائل اقتصادی بی‌تاثیرند اما بعضی از ناشران، حاضرند تا ۵۰ درصد به کسانی که پخش کتاب را برعهده دارند، تخفیف بدهند اما یک کار زیبا و باکیفیت منتشر نکنند و در اختیار مخاطب نگذارند و این ضعف است.


نظر شما درباره این مطلب

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظرات ارسال شده بعد از تایید، منتشر خواهند شد.