مارو در شبکه های اجتماعی دنبال کنید
فروش ۲۰۰ میلیاردی سیوسومین نمایشگاه کتاب تهران یک رکورد به نظر میرسد اما این نمایشگاه نسبت به دوره قبلی، ۲۷/۵ درصد کمتر کتاب فروخته است.
به گزارش تیتر فرهنگی: سیوسومین نمایشگاه کتاب تهران، اردیبهشتماه امسال در دو بخش فیزیکی و مجازی برگزار شد. مطابق با آمار ارائه شده، ۲۸۰۰ ناشر توانستند با شرکت در این رویداد، کتابهای خود را به بازدیدکنندگان ارائه کنند. اما عدد فروش این دوره از نمایشگاه کتاب چقدر بود؟
علی رمضانی، قائممقام این دوره از نمایشگاه کتاب تهران اخیرا رقم فروش کتاب را در مجموع دو بخش، حدود ۲۰۰ میلیارد تومان اعلام کرده است. این عدد نسبت به ادوار پیشین، رکورد قابل توجهی به نظر میآید. اما آیا با درنظر گرفتن افزایش قیمت کتاب، این رقم یک رکورد تازه است؟
مقایسه قیمت متوسط کتاب
مقایسه آمار فروش نمایشگاه سیوسوم با فروش نمایشگاه سیودوم، میتواند تا حدودی به پرسش اخیر، پاسخ بدهد. مطابق با اعلام مدیران وقت نمایشگاه کتاب سیودوم که در اردیبهشتماه ۱۳۹۸ (پیش از شیوع کرونا) برگزار شد، عدد فروش (عددی که مشخصا از طریق پُزهای بانکی به ثبت رسید) برابر بود با ۱۲۳ میلیارد و ۸۹۰ میلیون تومان.
با توجه به زمان برگزاری نمایشگاه و پایه قرار دادن قیمت متوسط کتاب در سال قبل از هر دوره، میتوان به شکل نسبی این مقایسه را پیشبرد. در جدول زیر، قیمت متوسط کتاب در سالهای ۱۳۹۷ و ۱۴۰۰ بر اساس اطلاعات استخراج شده از مرکز دادههای خانه کتاب، قابل مشاهده است.

تعداد کتابهای فروخته شده
چنانچه مشخص است، قیمت متوسط کتاب در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۷، بیش از ۱۲۲ درصد افزایش داشته است. حالا اگر رقم فروش نمایشگاه کتاب در سالهای ۱۳۹۸ و ۱۴۰۱ را بر اعداد بالا تقسیم کنیم، متوسط کتابهای فروشرفته در دو نمایشگاه، محاسبه میشود:

اطلاعات نشان میدهد تعداد متوسط نسخههای فروشرفته در نمایشگاه ۳۲، یک میلیون و ۲۸۶ هزار و ۴۸۹ نسخه کمتر از نمایشگاه سیودوم بوده است که یعنی ۲۷.۵ درصد کاهش!
نتایج به دست آمده حاکی از آن است که فروش ۲۰۰ میلیاردی نمایشگاه سیوسوم، اگرچه بهلحاظ عددی یک رکورد به نظر میآید اما با در نظر گرفتن افزایش قیمت و تعداد کتابهای فروخته شده، فروش کمتری نسبت به نمایشگاه سیودوم داشته است.
این نتیجه در شرایطی بهدست میآید که نمایشگاه کتاب تهران ۱۴۰۱ در برخی حوزهها، مرز «ترین»ها را هم جابهجا کرده بود! که مهمترین آنها اضافه شدن بخش مجازی و آمار فروش آن به رقم کُل است. همچنین در میزان اعطای بن خرید کتاب نیز حمایتها دوبرابر شده بود. آنچنانکه ایرنا نوشت: در مرور «ترین»های دیگر میتوان به افزایش ۱۰۰درصدی بُنهای خرید اشاره کرد. در هیچ یک از ادوار برگزاری این رخداد نمیتوان نمونه و نظیری برای آن جُست.»