مارو در شبکه های اجتماعی دنبال کنید
مدیر نشر ارمغان طوبی معتقد است کار ناشران، تنها تولید کتاب است؛ نه تکفروشی.
علی حاجیتقی، مدیر انتشارات «ارمغان طوبی» در گفتوگو با پایگاه تیتر فرهنگی، هرگونه تک فروشی کتاب از سوی ناشران را باعث ایجاد رکود در کار کتابفروشان و موزعان کتاب دانست و نمایشگاه کتاب تهران را باعث تضعیف شبکههای فروش کتاب در کشور خواند.
وی با بیان اینکه با فروش نمایشگاهی در هر شکلی، مخالف است، گفت: با اینکه من خودم ناشرم، معتقدم بساط فروش نمایشگاهی کتاب در کشور باید از اساس، برچیده شود؛ چه به صورت مجازی و چه به صورت حضوری!
حاجیتقی تاکید کرد: تکفروشی کتاب از سوی ناشران در هر شکلی، اشتباه است؛ مگر اینکه ناشری خودش کتابفروشی یا سایت فروش هم داشته باشد که در اینصورت میتواند با تخفیف متعارف ۱۰ درصدی، کتابهایش را از این دو کانال، عرضه کند.
اگر بنا به حمایت از کتابفروشیها حمایت کنید!
وی گفت: کار ناشران، تنها تولید کتاب است. آنها باید فقط به تولید کتاب بپردازند و کتابهاشان را برای عرضه در بازار، به موزعان یا حتی کتابفروشان بسپارند. این کتابفروشاناند که باید حلقه نهایی ارتباط صنعت نشر و جامعه باشند.
مدیرمسئول انتشارت ارمغان طوبی تاکید کرد: اگر حمایتی قرار است صورت بگیرد، باید از کتابفروشیها و در خدمت توسعه آنها باشد. ما در سالهای اخیر، به راه حل درستی در این زمینه رسیدهایم که همانا برگزاری طرحهای فصلی کتاب است. اگر این طرحها بیشتر مورد توجه و حمایت قرار گیرند، خواهیم دید که تاثیرات بینظیری در اقتصاد نشر، توسعه کتاب و کتابخوانی در جامعه خواهند داشت. البته این امر تنها در شرایطی رخ میدهد که فروش در تمام نمایشگاههای کتاب متوقف، و با تخفیفهای نامتعارف در هر شکلی، برخورد شود.
وی عرضه کتاب از سوی برخی ناشران با تخفیفهای نامتعارف را تنها حاصل منفعتطلبی خواند که هیچ نسبتی با دغدغه حمایت از کتاب و کتابخوانی در جامعه ندارد.
افزایش فروش نمایشگاهی و تضعیف کتابفروشیها
وی درباره تاثیر اضافه شدن فروش مجازی به فروش حضوری ناشران در نمایشگاه سیوسوم، اظهار کرد: از زاویه دید ناشران، اضافه شدن امکان فروش مجازی کتاب، همزمان با برگزاری نمایشگاه کتاب تهران میتوانند اتفاق خوشحالکنندهای باشد؛ زیرا با این اقدام برگزارکنندگان، این شانس را خواهند داشت که میزان فروش خود را بیشتر کنند.
حاجیتقی با اشاره به نگرانی بهحق کتابفروشان و موزعان از تک فروشی کتاب از سوی ناشران، افزود: اما از زاویه دید کتابفروشان و موزعان کتاب، خود نمایشگاه کتاب تهران که به صورت فیزیکی برگزار میشود و در آن فروش کتاب اتفاق میافتد، باعث رکود بازار کار آنها بوده است و حالا افزوده شدن فروش مجازی این آسیب را برایشان دوچندان میکند.
مدیرمسئول نشر ارمغان طوبی توضیح داد: با این اقدام، حتی آنها که امکان حضور در نمایشگاه فیزیکی کتاب را پیدا نمیکردند، ترغیب میشوند که با بهرهمندی از تخفیفها و بنهای خرید نمایشگاهی، کتابهای خود را از سایت مجازی نمایشگاه بخرند و این یعنی رکود بیشتر برای موزعان و کتابفروشان.
پیشبینی افزایش ۳۰ درصدی قیمت کتاب
حاجیتقی میزان یارانههای کتاب را ناچیز خواند و گفت: تخصیص یارانه خرید کتاب در نمایشگاه کتاب تهران به همان اندازه میتواند افزایش قیمت کتاب را پوشش دهد که یارانههای معیشتی توانسته است پاسخگوی نیاز مردم باشد. در حقیقت، یارانههای کتاب، رقمی نیست که بتواند تورم سرسامآور در بازار کتاب را برای مخاطبان جبران کند.
در نظر داشته باشید که افزایش قیمتی که امروز در بازار کتاب وجود دارد، تازه حاصل افزایش هزینههای تولید کتاب در سال ۱۴۰۰ است؛ درصورتیکه هزینههای تولید کتاب در سال ۱۴۰۱ به مراتب افزایش یافته و قطعا باید منتظر جهش چشمگیر قیمت کتاب تا پایان شش ماه اول سال جاری باشیم.
وی افزایش قیمت کتاب در ماههای پیش رو را تا مرز ۳۰ درصد تخمین زد و گفت: هزینه تولید کتاب و دستمزد برخی بخشهای خدماتی مانند صحافی، بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ درصد افزایش داشته است. همچنین افزایش هزینههای انبارداری، حمل و نقل، دستمزد پرسنل را نیز باید افزایش نهادههایی چون کاغذ و اقلام چاپی اضافه کرد.
دردسرهای حضور در نمایشگاه کتاب
برخی از ناشران در چندسال گذشته و امسال، با هدف حمایت از حقوق کتابفروشان و شبکههای توزیع، از حضور در نمایشگاه کتاب تهران انصرفا دادهاند که اقدام شایستهای است. البته در نمایشگاه پیشرو، این نکته نیز وجود داشته که برخی از ناشران، حضور در بخش مجازی نمایشگاه را کافی دیدهاند و در بخش فیزیکی، حضور نیافتهاند.
وی توضیح داد: حضور فیزیکی در نمایشگاه کتاب تهران، دردسرها و هزینههای قابل توجهی را میطلبد. مضاف براینکه حضور در بخش مجازی برای ناشرانی که به صورت فیزیکی در نمایشگاه حضور خواهند داشت، اجباری اعلام شده و همین تصمیم نیز باعث شده برخی از همکاران من تنها در بخش مجازی حضور پیدا کنند.
حاجیتقی ادامه داد: همانطور که میدانید؛ شرکت در نمایشگاه مجازی و انجام اموری چون اداره پنل، ثبت و آمادهسازی سفارشات، بستهبندی و تحویل بستهها به اداره پست، فشار زیادی را به ناشران وارد میکند و بعضا آنها را به افزایش نیرو ناچار میکند. در چنین شرایطی، حضور در نمایشگاه فیزیکی (که خود نیازمند نیروهای زیادی است) و مجازی به صورت همزمان، برای بسیاری از ناشران بهٌصرفه نیست.