پایگاه خبری تحلیلی تیتر فرهنگی

توقف سامانه پست کتاب به‌دلیل بدهی ارشاد/ به انحصارگری پایان دهید!

با قطع شدن خدمات سامانه پست کتاب (تاپین) به دلیل عدم پرداخت تعهدات ارشاد، برخی ناشران خواهان شکسته‌شدن انحصار شرکت پست هستند.

به گزارش تیتر فرهنگی، سامانه پست کتاب موسوم به «تاپین» از ۲۳ مردادماه فعالیت‌های خود را متوقف کرده و ناشران و کتاب‌فروشان نمی‌توانند برای ارسال کتاب مشتریان خود از تعرفه‌های حمایتی این سامانه برخوردار شوند.

بعد از انعکاس نارضایتی بخشی از فعالان صنعت نشر، سامانه تاپین با انتشار پیامی اعلام کرد توقف فعالیت این سامانه، به دلیل پرداخت نشدن هزینه‌ها از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است:

با سلام و احترام و ضمن عرض پوزش و عذرخواهی به استحضار می‌رسانیم که با وجود تلاش‌ها و پیگیری‌های مستمر، متاسفانه اعتبار مالی لازم برای ادامه فعالیت سامانه پست کتاب هنوز تامین نشده است. این مساله موجب تاخیر پرداخت هزینه‌های خدمات پستی به شرکت ملی پست شده‌است.

معاون امورفرهنگی ارشاد

متعاقبا یاسر احمدوند، معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن تایید این مساله، از تامین نشدن اعتبارات لازم در دولت خبر داد و به ایرنا گفت: «وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به شرکت پست بدهی دارد و هنوز موفق به پراخت آن نشده است. امیدواریم در روزهای آینده با هماهنگی‌های صورت گرفته مشکل حل شود.»

وی با این وجود از مسئولان شرکت پست خواست تا با وجود تاخیر به‌وجود آمده در پرداخت تعهدات ارشاد، تداوم فعایت سامانه کتاب را پشتیبانی کند. البته با این قول که «حتما همه تعهدات که به شرکت پست وجود دارد، پرداخت می‌شود.»

این اولین باری نیست که خدمات پست کتاب به دلایل مختلف (ازجمله افزایش تعرفه‌های پستی و اختلاف نظر ارشاد و پست) متوقف شده و طبیعتا این مساله، موجب زیان و آسیب‌های اقتصادی به چرخه نشر و صدالبته نارضایتی مشتریان خواهد شد.

پیرو این اتفاقات و طرح توضیحات، برخی از ناشران و کتاب‌فروشان معتقدند تداوم همکاری این سامانه با اداره پست، متضمن رفع مشکلات نیست و باید فکری اساسی در این‌باره کرد. مضاف براینکه رویکرد تاپین از منظر آن‌ها، سودجویانه و انحصارطلبانه است.

مدیرمسئول نشر هزاره ققنوس

در این راستا، رضا حاجی‌آبادی، مدیرمسئول انتشارات هزاره ققنوس در یکی از گروه‌های تخصصی صنعت نشر (مدیران نشر ایران) نوشت:

«متاسفانه دوستان وزارت ارشاد و خانه کتاب شرکت پست به اتفاق حضرات شرکت تاپین احساس می‌کنند با این سامانه دارند لطف بیش از حد به ناشران روا می‌دارند. درحالی‌که این تفکر از اساس اشتباه است. درحال حاضر شرکت تاپین از امتیاز انحصار در خدمات‌رسانی به ناشران بهره‌مند است و کلی مشترک جذب کرده است.

ناشران هزینه و خدمات  بخشی از فرآیند پست شامل بسته‌بندی، پرینت لیبل و فاکتور، تامین پاکت و نیز ورود اطلاعات را برعهده دارند و در مقایسه با ارسال فیزیکی توسط پست نهایتاً ۵ تا ۸ هزارتومان تخفیف دارند که اگر برابر با فرآیندها و اقدامات آن‌ها، نباشد کمتر نیست.

به عبارت ساده‌تر؛ دوستان ارشاد و خانه کتاب و شرکت پست و تاپین- که بار‌ها و بار‌ها منفعت‌طلبی و عدم پاسخگویی و بعضاً گران‌فروشی آن مشخص است- از طریق اجبار دولتی و منوپول قرار دادن تاپین ناشران را وابسته به این سامانه کردند و تا کنون چندین‌بار در بزنگاه حساس آنها را تنها و بی‌پاسخ گذاشتند.»

مدیرمسئول نشر دریافت

هامون سبطی، مدیرمسئول انتشارات دریافت نیز ضمن تایید این اظهارات، انحصارگری را عامل اصلی افت خدمات و ایجاد فساد خواند و پیشنهاد داده است که اتحادیه ناشران و کتابفروشان در این زمینه، راساَ وارد عمل شود تا انحصار موجود، شکسته شود.

درحال حاضر، هزینه ارسال بسته‌های کوچک کتاب از طریق سامانه تاپین، ۲۳ هزار تومان محاسبه می‌شود؛ درحالی که در ابتدا کار، این رقم برای هر بسته، ۲هزار تومان بود.


نظر شما درباره این مطلب

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظرات ارسال شده بعد از تایید، منتشر خواهند شد.