پایگاه خبری تحلیلی تیتر فرهنگی
ناشران آذربایجانی در نامه‌ای متذکر شدند؛

نمایشگاه کتاب تبریز «ناپخته و عجولانه» برنامه‌ریزی شده است

جمعی از ناشران آذربایجان شرقی طی نامه‌ای خطاب به مدیرکل ارشاد آن استان، با انتقاد از شیوه مدنظر برای برگزاری نمایشگاه کتاب تبریز، خواستار تجدیدنظر مجریان شدند.

به گزارش تیتر فرهنگی ، تعدادی از ناشران فعال در استان آذربایجان شرقی طی نامه‌ای خطاب به مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آن استان، نسبت به سیاست‌ها و برنامه‌‌ریزی‌های صورت گرفته در خصوص برگزاری هجدهمین دوره نمایشگاه کتاب تبریز، اعتراض کردند.

برخی از موارد مورد انتقاد در این نامه عبارتند از:

  • برگزاری یکپارچه نمایشگاه از سوی خانه کتاب
  • عدم امکان فروش مستقیم توسط ناشرین
  • ارایه تخفیف ۳۰ تا ۴۰ درصد
  • الزام معرفی مجدد کتب ۴ سال اخیر به نمایشگاه و ممیزی مکرر (گزینش)

متن کامل این نامه به شرح زیر است:

مدیر کل محترم اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیر شورای فرهنگ عمومی استان

با سلام و احترام

ضمن تقدیر و تشکر از زحمات جنابعالی و سایر همکاران محترم آن اداره، در خصوص نحوه ‏ی برگزاری نمایشگاه بزرگ کتاب تبریز، جهت استحضار عالی به موارد ذیل اشاره می‏شود:

نمایشگاه کتاب تبریز با توجه به سابقه و جایگاه ممتاز خود در شمالغرب کشور بعنوان شناسنامه فرهنگی استان از اهمیت بسزایی در بین اهالی و اصحاب فرهنگ برخوردار می‏باشد و از هر نظر بعد از نمایشگاه کتاب تهران همواره بزرگترین نمایشگاه در کشور محسوب می‏گردد. متاسفانه با توجه به شرایط حاکم بر کشور (شیوع کرونا و مشکلات اقتصادی و …) وضعیت نشر نیز  با چالش‏های مهمی روبرو شد که با عدم برگزاری آن خسارت‏های جبران ناپذیری بر پیکره فرهنگ و مطالعه عمومی کشور وارد آمد. اخیرا با حمایت‏های مسئولین ارشد استان این رویداد در آستانه ایستگاه ۱۸ام قرار گرفته است که موارد ذیل بعنوان تهدید این مهم حضورتان اعلام میشود:

۱- با توجه به سیاست‏های اعلامی مبنی بر برگزاری نمایشگاه بصورت یکپارچه توسط خانه کتاب، تحویل کتابها به خانه کتاب و عدم امکان فروش مستقیم توسط ناشرین به نظر می‏رسد این امر کاملاً غیرکارشناسی، ناپخته و عجولانه تدوین شده است چراکه ماهیت نمایشگاه، حضور ناشر و مخاطب در آن بصورت فیزیکی و همچنین راهنمایی مخاطبین و معرفی آثار خود همواره خواسته اصلی عرضه کنندگان می‏باشد.

۲- ارایه تخفیف ۳۰ تا ۴۰ درصد با عنایت به بحران‌ها کاملاً غیر معقول است. متولیان عزیز همچنانکه مستحضرند اکثر کتاب‏ها در سالهای اخیر بصورت دیجیتال و در تیراژ محدود چاپ می‏شود و ارایه چنین تخفیف‏هایی منجر به قیمت گذاری کذایی و در نهایت موجب ریزش مخاطب و ضایع شدن حقوق مصرف کننده می‏گردد، و مخصوصاً ارایه تخفیف ۳۰ تا ۴۰ درصدی باعث عدم حضور کتب نفیس و ارزنده در نمایشگاه خواهد شد که مطمئناً باعث کاهش کیفیت نمایشگاه،  نارضایتی و عدم استقبال مردم می‏شود.

۳- وضعیت نشر و کتاب در کشور به حد کافی بحرانی است و چنین تصمیمات کمال گرایانه که تدوین میکنند جای تأمل دارد چرا که در کشور عزیزمان بعلت فقدان توزیع کننده و کتابفروشی‏های گسترده، نمایشگاه به منزله فروشگاهی بزرگ است که همواره تشنگان و عاشقان کتاب در مدت برگزاری نمایشگاه فرصت پیدا می‏کنند تا با گشت و گذار در فضای نمایشگاه نیازهای روحی خود را اغنا نمایند.

۴ – اعلام اینکه ناشران کتب ۴ سال اخیر خود را پس از تایید نهایی!!! می‌باید مکرراً به نمایشگاه معرفی کنند از دو منظر قابل انتقاد است. اول اینکه با توجه به شرایط اقتصادی کشور در طی ۴ سال اخیر آمار چاپ کتب بویژه در حوزه مطالعه عمومی به شدت کاهش یافته است در ضمن ممیزی مجدد از بین کتب منتشر شده خود نیز قابل تامل است یعنی ممیزی در ممیزی مجدد!!!

۵- در حالی که مسئولین ارشد کشوری بویژه مقام معظم رهبری دغدغه‌ی خاص به توسعه و ارتقاء فرهنگ مطالعه و کتابخوانی دارند جای بسی افسوس است که چرا در این مورد مهم که به فرهنگ و ارتقاء مطالعه کشور مربوط می‌شود با این دستپاچگی و ناپختگی عمل شده و اصرار در حذف مستقیم ناشران و  برگزاری نمایشگاه به اینصورت دارند!

فلذا جنابعالی بعنوان متولی فرهنگی استان تقاضا داریم، در برگزاری نمایشگاه به این شیوه تجدید نظر نموده و  با در نظر گرفتن اساس برگزاری نمایشگاههای کتاب که همواره ارتباط مستقیم ناشر با مخاطبان می‏باشد، امکان فروش مستقیم برای ناشران استانی فراهم گردد تا موجب نارضایتی مخاطبان و هدر رفت بودجه و هزینه‏های نمایشگاه نشود در غیر اینصورت واضح است که امکان حضور بسیاری از ناشران بویژه فعال استانی در نمایشگاه مقدور نخواهد بود و عدم موفقیت نمایشگاه با این شیوه خسارت‏های جبران ناپذیری در اذهان اهالی فرهنگ استان خواهد داشت.

با احترام

جمعی از ناشران استان آذربایجان شرقی


1 نظر
  1. مرتضی میگه

    خودمون و چندتا از همکارامون بخاطر همین سیاست نادرست شرکت نکردیم

نظر شما درباره این مطلب

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظرات ارسال شده بعد از تایید، منتشر خواهند شد.