پایگاه خبری تحلیلی تیتر فرهنگی

مشکلات صنعت چاپ به کلافی سردرگم تبدیل شده است

سرپرست بخش چاپ هنرستان امام صادق(ع) گفت: مشکلات صنعت چاپ در زمینه آموزش، نیروی انسانی، تجهیزات، سرمایه و… همگی به هم گره خورده‌اند و مشخص نیست با گشایش کدام رشته، به نخ اصلی می‌رسیم.

علیرضا عظیمیان در گفت‌وگو با خبرنگار تیتر فرهنگی بیان کرد: این روزها صنعت چاپ با مشکلات بسیار زیادی مواجه است، در گذشته این صنعت پولساز بود، بنابراین بسیاری از مشکلاتش نظیر آموزش، کمبود نیروی انسانی ماهر و تهیه مواد مصرفی توجیه پذیر بود. اما امروزه با مشکلات اقتصادی کشور ، همه مشکلات چند ده برابر دیده می‌شوند.

سرپرست بخش چاپ هنرستان امام صادق(ع) ادامه داد: به نظرم بزرگترین دغدغه صنعت چاپ -جدای از سرمایه‌گذاری، تجهیزات و تهیه مواد مصرفی- نیروی انسانی آموزش‌دیده و راغب به کار در چاپخانه‌هاست. البته اغلب صنایع از چنین مشکلی رنج می‌برند.

وی افزود: بسیاری از افراد، آماده کار در سامانه های اینترنتی تاکسیرانی یا پیک موتوری هستند اما کار در این صنعت را قبول نمی‌کنند؛ زیرا معضل بزرگ اقتصادی هرچه به قاعده هرم جمعیتی می‌رسد، مشکلاتش بسیار بیشتر می‌شود.

به‌گفته این کارشناس چاپ و چاپخانه دادگستری، از گذشته در بدنه صنعت چاپ مشکلاتی وجود داشت که مشخص بود در آینده دامن‌گیر می‌شود اما یک عده نسبت به رفع و حل آن فکری نکردند.

عظیمیان با اشاره به ضرورت سرمایه‌گذاری در چاپ، تصریح کرد: به‌خاطر دارم، بیست سال پیش قصابان و صاحبان ماشین‌آلات راهسازی هم در صنعت چاپ سرمایه گذاری کردند و راضی هم بودند. اما امروزه افرادی که صاحبان واقعی این حوزه‌اند با چنگ‌و‌دندان درحال حفظ صنعت چاپ هستند.

وی ادامه داد: اغلب فعالان فعلی صنعت چاپ، یا وارثان این صنعت‌اند. همه آن‌ها به امید گذرا بودن شرایط هستند یا با فعالیت‌های علمی امیدوارند پس از دو سال بتوانند طرحی نو در این بخش دراندازند.

به گفته سرپرست بخش چاپ هنرستان امام صادق (ع)، وقتی مشخص نیست شرایط چگونه رقم خواهد خورد، مطمئنا گستره صنعت چاپ کوچک‌تر می‌شود و ثروت ملی که از این صنعت باید نصیب ایرانی‌ها شود، کوچک و کمتر خواهد شد.


نظر شما درباره این مطلب

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظرات ارسال شده بعد از تایید، منتشر خواهند شد.