پایگاه خبری تحلیلی تیتر فرهنگی

مدیر هنری نباید میان نویسنده و تصویرگر ارتباط برقرار کند!

مدیر نشر شباویز می‌گوید: ارتباط میان نویسنده و تصویرگر، باعث تک‌بعدی شدن کتاب می‌شود؛ درصورتی‌که اگر هر کدام، کار خود را بکنند، دو طرز تفکر و دو نگاه مختلف به اثر تزریق می‌شود.

تیتر فرهنگی تاکنون با مدیران هنری، نویسندگان تصویرگرانی چون سحر ترهنده، رویا بیژنی، حدیثه قربان، سحر حق‌گو، لیدا معتمد، تهمینه حدادی و شاپور حاتمی درباره ضرورت وجود مدیر هنری و وظایف آن در حوزه نشر گفت‌وگو کرده است. جالب این‌که همه این افراد یکی از رسالت‌های مهم مدیر هنری را ارتباط میان نویسنده و تصویرگر دانسته‌اند. اما فریده خلعتبری، مدیر نشر شباویز بر خلاف این فکر می‌کند و دلیلی برای ارتباط میان این دو نمی‌بیند. گرچه از نگاه او وجود یک مدیر هنری که کاربلد است و تصویر را می‌شناسد و سواد بصری بالایی دارد برای هر ناشری، لازم است. 

به گفته مدیر نشر شباویز هیچ دلیلی برای پیوند میان نویسنده و تصویرگر وجود ندارد چون این ارتباط باعث تک‌بعدی شدن کتاب می‌شود و نگاه دوم را حذف می‌کند؛ در صورتی‌که اگر نویسنده کار خود را بکند و تصویرگر هم به راه خود برود، دو طرز تفکر و دو نگاه مختلف به یک اثر واحد تزریق می‌شود و این مساله، نه تنها نقطه ضعف کتاب نیست که نقطه قوت آن هم به‌شمار می‌آید.

خلعتبری، ارتباط میان متن و تصویر را ضروری می‌داند و معتقد است: تصویر باید به متن وفادار باشد و ناگفته‌های آن را کامل کند. رسیدن به این مرحله هم ربطی به ارتباط میان نویسنده و تصویرگر ندارد بلکه به شعور و شناخت تصویرگر وابسته است.

وی با ذکر یک مثال، توضیح داد: سال‌ها پیش یکی از نویسنده‌های خوب کودک، داستانی نوشته و قصه مادری را روایت کرده بود که می‌خواست برای بچه‌هایش غذا درست کند. جالب این‌که تصویرگر این مادر را غول به شکل یک غول دیده بود. خاطرم هست وقتی کتاب منتشر شد، نویسنده در وهله نخست با دیدن تصویر یک غول بزرگ و بچه‌هایش جا خورد و شوکه شد اما بعد از چند دقیقه توانست با تصویرها ارتباط برقرار کند و کتاب را دوست داشته باشد. ناگفته نماند که آن کتاب، چند جایزه جهانی در حوزه تصویرگری را به خود اختصاص داد و یکی از پرمخاطب‌ترین کارهای نشرشباویز شد.

مدیر نشر شباویز در پاسخ به این‌که برخی معتقدند ارتباط با گرافیست و مدیر فروش و نظارت بر چاپ هم برعهده مدیر هنری است، بیان کرد: از نگاه من همه این موارد، جزو وظایف و مسئولیت‌های ناشر است چون سرمایه‌گذار، اوست؛ بگذریم که بعضی ناشران، سواد و تجربه لازم را ندارند و ممکن است کس دیگری را به جای خود، مسئول انجام کارهای این‌چنین بکنند اما عنوان آن فرد، دیگر مدیر هنری نیست. او نماینده مستقیم ناشر است و کارهای او را سر و سامان می‌دهد. 

خلعتبری حتی انتخاب گرافیست و تصویرگر را هم جزو مسئولیت‌های مدیر هنری نمی‌داند. به گفته او مدیر هنری، تنها با ناشر و تصویرساز در ارتباط است و زمانی‌که متن، ویرایش و تصویرگری شد، تصمیم می‌گیرد کدام بخش از متن در چه صفحه‌ای و با کدام تصویر بیاید.

این نویسنده و ناشر تخصصی کتاب‌های کودک و نوجوان افزود: بهتر است متن را خود تصویرگر بخواند و نوشته‌ای را انتخاب کند که با علاقه و سلیقه‌اش، همخوانی دارد. این رویه «شباویز» در این ۴۰ سال بوده؛ یعنی این فرصت برای تصویرسازها وجود داشته که داستان را بخوانند و انتخاب کنند. 

به گفته مدیر نشر شباویز؛ بهتر است طراحی جلد برای کتاب‌های تالیفی خردسال و کودک هم برعهده خود تصویرگران باشد. چراکه جلد، فشرده‌ای از همه آن چیزهایی است که در کتاب آمده و باید احساس نویسنده و تصویرگر را بیان کند. به همین‌خاطر بهتر است از خود تصویرساز خواسته شود با تکیه بر تمام دانسته‌ها و تجربه‌هایش، جلدی را طراحی کند که هم قدرتمند باشد و با مخاطب ارتباط برقرار کند هم حال و هوای داستان را به تصویر بکشد.

خلعتبری یادآور شد: البته این نگاه من است و بسیارند ناشرانی که کار را به یک نفر سوم می‌سپارند و جلد جداگانه‌ای طراحی می‌کنند. جلدی که گاه، هیچ تناسبی با مطالب کتاب ندارد.


نظر شما درباره این مطلب

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظرات ارسال شده بعد از تایید، منتشر خواهند شد.