پایگاه خبری تحلیلی تیتر فرهنگی
مدیرعامل کاردو کارتن بوکان/بخش دوم:

جای خالی بسته‌بندی خلاق در ایران/ کاهش کیفیت در رقابت‌های ناسالم

اسماعیل‌پور معتقد است؛ اصرار بر کاهش هزینه تولید به نادیده گرفتن اهمیت بسته‌بندی خلاق و با کیفیت منجر شده و صادرات ایران را تحت‌الشعاع قرار داده است.

فواد اسماعیل‌پور به خبرنگار تیتر فرهنگی گفت: بسته‌بندی کاری خلاقانه است؛ هر کسی که وارد این صنعت می‌شود، باید خلاق باشد و خلاقیت را با علم و هنر ترکیب کند تا در این بازار به شدت رقابتی بتواند حرفی برای گفتن داشته باشد و چیز جدیدی را عرضه کند.

مدیرعامل شرکت کاردو کارتن بوکان با بیان اینکه بسته‌بندی در ایران هنوز به جایگاه اصلی‌اش نرسیده، گفت: امروزه در شرکت‌های کارتن‌سازی ایران توجه چندانی به خلاقیت در شکل و فرم بسته‌بندی نمی‌شود و معمولا رد پای خلاقیت و نوآوری را بیشتر در مرحله چاپ می‌بینیم؛ یعنی جایی که خلاقیت با ترکیب جادویی رنگ‌ها و نقش و نگارهای گرافیکی شکوفا می‌شوند.

وی ادامه داد: این درحالی است که شکل و فرم هندسی بسته‌بندی، خود به تنهایی مفهومی انتزاعی دارد که معرف محصول است و درجه اهمیت و ارزش آن کالا را برای مشتری تبیین می‌کند. پس باید پشتوانه‌ای هنری، خلاقانه و علمی داشته باشد تا بتواند رشد کند.

اسماعیل‌پور اظهار کرد: باید گفت جای خالی بسته‌بندی خلاق و نوآورانه هنوز در کشورمان احساس می‌شود، چون ما تا به حال با روش‌های سنتی بسته‌بندی‌ها را تولید و آماده کرده‌ایم.

وی گفت: رقابت در عرصه کارتن‌سازی در کشورما بسیار زیاد است؛ زیرا ورود به این صنعت سرمایه زیادی نمی‌خواهد. هرچند که ماندن در این حرفه کار هرکسی نیست و بسیاری در همان ابتدا درجا می‌زنند. با این اوصاف، رقابت زیاد سود کارتن‌‌سازان را کم می‌کند و به همین علت، به طور ناخودآگاه تولیدکنندگان کارتن به سمتی پیش می‌روند که محصول ارزان‌تر تولید کنند.

این صنعتگر افزود: تولید محصول ارزان‌تر صدمات جبران‌ناپذیری به صنعت می‌زند. کمرنگ شدن خلاقیت و از دست دادن کیفیت از اثرات کم کردن هزینه تولید به خاطر حاشیه سود کم است. ناگزیر ما امروزه در صنعت بسته‌بندی بالاخص در کارتن‌سازی، خلاقیت و کیفیت را فدای سود اقتصادی کرده‌ایم.

مدیرعامل بوکان کارتن افزود: بخشی از مشکل هم به میزان تقاضا در بازار برمی‌گردد. تولیدکنندگان کارتن و مقوا همواره سعی می‌کنند به شیوه‌های مختلف هزینه نهایی محصولشان را کم کنند و یکی از راه‌های کم کردن هزینه، پایین آوردن اجباری کیفیت کار است. 

اسماعیل‌پور با تاکید بر اهمیت بسته‌بندی خلاق و با کیفیت بیان کرد: از آنجاکه کارتن‌های کم‌کیفیت جوابگوی بازار رقابتی امروز در دنیا نیستند، برخی از کشورهای همسایه که با تکنولوژی روز دنیا پیش می‌روند، در این صنعت  از ما جلو زده‌اند.

وی ادامه داد: به‌عنوان مثال ما الان در عرصه بسته‌بندی میوه و سیفی‌جات برای صادرات مشکل داریم. برخی میوه‌ها مثل هندوانه و انار که در کشور ما  قیمتشان نسبتا ارزان است، به محض اینکه از مرز عبور می‌کنند و به کشورهای اروپایی می‌رسند، قیمتشان چندبرابر می‌شود. چون فقط بخش کمی از میوه‌های ایران سالم تا مقاصد دوردست می رسند.

مدیرعامل بوکان کارتن اضافه کرد: حتی شنیده‌ام که بعضی میوه‌های ایرانی ابتدا در کشورهای دیگری مثل ترکیه بسته‌بندی و به اسم آن کشور به اروپا صادر می‌شوند. دلیلش این است که هنوز در شیوه بسته‌بندی صادراتی مشکل داریم و از استانداردهای جهانی پیروی نمی‌کنیم.

وی گفت: تولید بسته‌بندی‌های نامناسب و نامتعارف باعث شده‌اند که ما در عرصه صادرات نه فقط در میوه و سیفی‌جات، بلکه در بسیاری از کالاهای دیگر از بازار جهانی عقب بیفتیم. قطعا آینده این صنعت در دست  شرکت‌هایی خواهد بود که با تکنولوژی روز دنیا پیش می‌روند و نوآوری عرضه می‌کنند.

اسماعیل‌پور درباره فرآیند کار در شرکت کاردو کارتن بوکان توضیح داد: ما به طور علمی و تخصصی روی بسته‌بندی‌های سنگین کار کرده‌ایم و  محصولات مدرن بسته‌بندی تولید می‌کنیم و با افتخار اعلام می‌کنم که با تمام برندهای خوش نام ایرانی کار کردیم.

وی اضافه کرد: در حال حاضر نیز آماده خدمتگزاری به تمام صاحبان کسب‌و‌کار و بازرگانان کشورمان هستیم و اگر مشکلی برای صادرکنندگان در  مقوله بسته‌بندی محصولاتشان وجود دارد، می‌توانیم راه حل‌های جدیدی را به آن‌ها عرضه کنیم.

بخش نخست این گفت‌وگو را اینجا بخوانید:
صادرات به امری پیچیده و دردسرساز تبدیل شده است


نظر شما درباره این مطلب

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظرات ارسال شده بعد از تایید، منتشر خواهند شد.