پایگاه خبری تحلیلی تیتر فرهنگی
در اولین نشست هیات مدیره انجمن چه گذشت؟

سند راهبردی کارتن و ورق ایران تدوین می‌شود

نخستین جلسه هیات مدیره انجمن کارتن و ورق ایران پس از الحاق به اتاق بازرگانی، با انتخاب اعضای هیات‌مدیره و تشریح اولویت‌ها همراه بود.

نخستین جلسه هیات مدیره انجمن کارتن و ورق ایران پس از الحاق به اتاق بازرگانی، با انتخاب اعضای هیات‌مدیره و تشریح اولویت‌ها همراه بود

به گزارش تیتر فرهنگی؛ انجمن صنایع کارتن و ورق ایران از دهه ۶۰ فعالیت خودش را آغاز کرد و یکی از قدیمی‌ترین تشکل‌ها در صنعت کاغذ و کارتن به شمار می‌آید. این انجمن که پیش‌تر زیر مجموعه وزارت کشور و مطابق با ماده ۱۰ قانون احزاب کشور فعالیت می‌کرد، بنا به توصیه وزارت کشور و تمایل اعضاء، از امسال رسما به اتاق بازرگانی ایران الحاق شده و چندی پیش اولین جلسه رسمی هیئت مدیره آن برگزار شد.

حجت صفرپور دبیر انجمن صنایع کارتن و ورق ایران در گفت‌وگو با تیتر فرهنگی درباره اولین جلسه رسمی هیئت مدیره انجمن توضیح داد: اولین جلسه با توجه به ضرورت‌ها و وظایف تعریف شده در محل دفتر انجمن برگزار شد و تصمیمات مهمی اخذ شد؛ از‌جمله انتخاب کمیته تخصصی ۵ نفره از بین اعضا برای کمک به هیئت مدیره و دبیر انجمن در راستای تدوین سند راهبردی انجمن و اولویت‌بندی فعالیت‌های یک سال آینده.

منتخبین کمیته تخصصی کارتن و ورق عبارتند از:

  • دکتر مهدی علیزاده از صنایع چاپ و بسته‌بندی کرمانشاه
  • مهندس مصطفی ملکی از شرکت پرند پیشتاز
  • مهندس پیرجانی از کارتن توحید
  • مهندس عبایی‌نیا از کارتن الموت
  • مهندس مجید حداد از کارتن ایران

وی افزود: انجمن صنایع کارتن و ورق ایران در راستای ضرورت حل مشکل صادرات کارتن و مقوای کشورمان به درخواست اعضای انجمن مذکور نامه‌ای را خطاب به مدیران فنی و ارزشیابی گمرک ایران نوشته‌اند و مدیران گمرک نیز آن نامه را به وزارت صنایع ارجاع داده‌اند. وزارت صنایع هم از انجمن استعلام خواسته است.

دبیر انجمن صنایع کارتن و ورق ایران بیان کرد: ما الآن منتظر دریافت نامه وزارت صنایع هستیم و احتمالا در ارتباط با همین موضوع جلسه‌ای برگزار خواهد شد تا انجمن صنایع کارتن و ورق ایران بتواند از حق و حقوق اعضایش دفاع کند.

صفرپور ادامه داد: هم‌اکنون یکی از مشکلات اعضای انجمن صنایع کارتن و ورق ایران کمبود نیروهای متخصص و ماهر است. هیئت مدیره انجمن مذکور در اولین جلسه رسمیشان تصمیم گرفتند که برای حل این مشکلات برنامه‌های آموزشی را با هدف بالا بردن دانش نیروی انسانی فعال در صنعت کارتن و ورق کشورمان تدوین کنند. دراین راستا رایزنی برای ایجاد رشته تخصصی در هنرستان فنی حرفه ای، کارو دانش در دستور کارقرار گرفته است.

وی گفت:  یکی دیگر از مشکلاتی که با ارائه مستندات در اولین جلسه رسمی هیئت مدیره انجمن کارتن و ورق ایران مطرح شد، عدم استفاده از بسته‌بندی های کارتنی برای برخی از اقلام بهداشتی، دارویی و آشامیدنی است؛ برخی از داروها باید دور از نور نگهداری شوند اما آن داروها در بسته‌بندی‌های غیر استاندارد به جامعه ارائه می‌شوند. بطری‌های آب آشامیدنی نیز نباید در معرض نور قرار بگیرند اما این اتفاق می‌افتد.

دبیر انجمن صنایع کارتن و ورق ایران خبر داد: هیئت مدیره انجمن صنایع کارتن و ورق ایران تصمیم گرفته‌اند که  با ارسال درخواست با هدف استانداردسازی بسته‌بندی اقلام مذکور و حفظ بهداشت عمومی ، پیگیریهای لازم را بعمل اورند.

صفرپور بیان کرد: اعضای انجمن کارتن و ورق ایران اخیرا با موانعی که در سامانه جامع تجارت مواجه شده‌اند و با بیمه و دارایی مشکلاتی داشته و دارند؛ اعضای هییت مدیره انجمن مذکور با هدف حل این مشکلات صحبت‌هایی داشتند و تصمیم گرفتند که پس از جمع‌بندی موضوع، مکاتباتی را با نهادهای بیمه، دارایی و مسئولان سامانه جامع تجارت داشته باشند.

وی گفت: همان‌طور که می‌دانید  کشور ما نتوانسته برای ارائه اقلامی چون میوه و صنایع دستی با بسته‌بندی‌های مناسب فرهنگ‌سازی کند؛ ما دچار مشکل کاهش کیفیت کاغذ و کارتن  شده‌ایم و این مشکل موجب شده است که کارتن در بسیاری از عرصه‌ها جایگاه خودش را از دست بدهد. نوسان قیمت نیز باعث شده است که تولیدکنندگان محصولات جایگزین کارتن بهتر از فعالان صنعت کارتن و ورق ایران عمل بکنند.

دبیر انجمن کارتن و ورق ایران خبر داد: کارگروه ویژه‌ای با حضور اعضای انجمن کارتن و ورق ایران و سندیکای کاغذ و مقوای کشورمان تشکیل شده است و دستور کاری از جمله تعیین قیمت EX.WORKکاغذ، تعریف کاغذ و بازنگری استانداردهای کیفی و انجام کار گروهی با هدف فرهنگ‌سازی برای این کارگروه تعریف شده است.

صفرپور بیان کرد: صنعت کارتن‌سازی و بسته‌بندی مقوایی با توجه به مزیت‌هایش آینده روشنی را دارد البته فعالان این صنعت در کشور ما با مشکلاتی چون فرسودگی ماشین‌آلات، پایین آمدن سرعت تولید، افزایش قیمت تمام شده و به روز نبودن تکنولوژی  مواجه هستند، البته بعضی از واحدها تکنولوژی خوبی را به کار گرفته‌اند و به روز شده‌اند اما بسیار محدودند؛ متاسفانه در سال‌های اخیر از نظر کمی سه برابر نیاز داخل مجوز واردات ماشین‌آلات صادر شده اما از نطر کیفی دقت چندانی نشده است.


نظر شما درباره این مطلب

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظرات ارسال شده بعد از تایید، منتشر خواهند شد.