پایگاه خبری تحلیلی تیتر فرهنگی
ضرورت وجود مدیر هنری در نشر/ ششم؛ سحر حق‌گو:

مدیر هنری سیاست‌های نشر را می‌داند

بسیاری از نویسنده‌ها و تصویرگران، جزیره‌ای رفتار می‌کنند، پس یکی از وظایف مدیر هنری این است که میان نویسنده و تصویرگر ارتباط برقرار ‌کند.

سحر حق‌گو، تصویر کتاب‌های کودک  نوجوان در گفت‌وگو با تیتر فرهنگی به ضرورت وجود مدیر هنری اشاره و اظهار کرد: مدیر هنری، هماهنگ کننده و ناظر نهایی محصولی است که می‌خواهد تولید شود. اوست که سیاست‌ها و اهداف کلی ناشر را می‌داند و در جایگاه مدیر ارشد بر همه چیز نظارت می‌کند.

به گفته تصویرگر «اپوش»، در ایران، بسیاری از نویسنده‌ها و تصویرگران، جزیره‌ای رفتار می‌کنند و هرکدام به راه خود می‌روند؛ پس یکی از وظایف اصلی مدیر هنری، این است که میان نویسنده و تصویرگر ارتباط برقرار ‌کند و موجب شود تا متن و تصویر، موازی با هم جلو بروند و یکدیگر را کامل کنند. به‌جز این، یک مدیر هنری خوب بر کار گرافیست و ویراستار متن و تصویر هم نظارت دارد تا در نهایت یک محصول خوب و باکیفیت تولید شود.

وی گفت: مدیر هنری است که تصمیم می‌گیرد یک متن را به کدام تصویرگر بسپارد. گرافیست و ویراستار تصویر هم از فیلتر او می‌گذرند و با نظر مدیر هنری انتخاب می‌شوند.

حق‌گو درباره ناشران خارجی و شیوه همکاری با آنها توضیح داد: من اینجا (انگلستان) با بعضی ناشران همکاری می‌کنم. اینجا هم فعالیت ناشران کوچک‌تر با ناشران بزرگ تفاوت دارد اما ناشرهای بزرگ و باتجربه، یک مدیر هنری را به عنوان کارشناس ارشد انتخاب کرده و نظارت بر تولید کتاب را به او سپرده‌اند.

وی افزود: کسی که پیش از رسیدن به این جایگاه، طراح و گرافیست بوده و مراحل را پله پله طی کرده؛ البته در ایران هم همین‌طور است و معمولا کسانی به عنوان مدیر هنری انتخاب می‌شوند که با طراحی و تصویر و فرآیند چاپ و نشر کتاب آشنا هستند. اصلا یک‌دفعه و بدون شناخت، نمی‌توان مدیر هنری شد.

تصویرگر «بادبادک»، شناخت مخاطب را ضروری می‌داند و معتقد است: مدیر هنری باید هم متن و هم تصویر را بشناسد. مهم‌تر از این باید با مخاطب کودک و ذهن و زبان او آشنا باشد تا یک محصول با کیفیت تولید کند. البته شناخت مخاطب با توجه به پیشرفت زمان و تغییراتی که در زمان اتفاق می‌افتد و آگاهی از بافت و جغرافیا امکان‌پذیر است.

حق‌گو به این‌که معمولا پدر و مادرها هستند که برای بچه‌های خردسال خود کتاب انتخاب می‌کنند اشاره و بیان کرد: یکی دیگر از مسائلی که در تولید و انتشار کتاب برای گروه سنی خردسال باید به آن توجه شود، این است که نویسنده، تصویرگر و مدیر هنری باید به دو سلیقه توجه کنند: هم بچه‌ای که سواد خواندن و نوشتن ندارد و کتاب برایش خوانده می‌شود و طرح جلد و تصاویر و در کل ظاهر کتاب باید برایش جذاب باشد، هم سلیقه پدر و مادر که محتوا و مفهوم کتاب از هر چیز دیگری برایشان مهم‌تر است.

تصویرگر «اثر انگشت»، هنرمند را نتیجه و برآیند محیطی می‌داند که در آن نفس می‌کشد و معتقد است: هنرمند را نمی‌توان از فضا و اتمسفری که در آن است جدا کرد. در همه هنرها هم این‌چنین است. شما به تصویرگری‌های سوئدی نگاه کنید؛ تصویرگرها یک نمای کلی از فضای آنجا و حتی طبیعتش به شما ارائه می‌کنند و این خیلی جالب است. یعنی با دیدن کتاب‌ها، متوجه فضای فرهنگی هر کشور می‌شویم؛ مگر این‌که آن تصویرگر بخواهد ادای کس و جای دیگری را درآورد که در بعضی تصویرهای ایرانی چنین است.


نظر شما درباره این مطلب

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظرات ارسال شده بعد از تایید، منتشر خواهند شد.