پایگاه خبری تحلیلی تیتر فرهنگی
عباس حسینی‌نیک در گفت‌وگو با تیتر فرهنگی:

صنعت چاپ در برابر «نشر» سکوت کرده است!

مدیر انتشارات مجد با برشمردن مشکلات صنعت نشر در انتشار کتاب‌های تخصصی، رفع مشکلات این صنعت را در تغییر راهبردها و سیاست‌های صنعت چاپ دانست.

به گزارش تیتر فرهنگی؛ صنعت نشر جهان و ایران در سال‌های اخیر پای را فراتر از انتشار کتاب‌های کاغذی گذاشته و به سراغ انتشار کتاب‌های صوتی و الکترونیک رفته اما همچنان برای تداوم فعالیت سنتی‌اش وابسته به صنعت چاپ است.

سید عباس حسینی‌نیک مدیر مسئول انتشات مجد، باور دارد که صنعت چاپ کشورمان به بازنگری در راهبردها و به‌روز‌رسانی در سیاستگذاری نیاز دارد زیرا چاپ افست، پاسخگوی نیاز امروز جامعه نشر؛ به‌خصوص نشر دانشگاهی نیست.

وی در این‌باره گفت: چاپ و نشر کتاب‌های علمی و تخصصی نیازمند دستگاه‌های مدرن چاپ دیجیتالی است چراکه این نوع کتاب‌ها دارای تعداد صفحات زیاد و تیراژ کم هستند که در عین حال باید دارای کیفیت مناسب باشند.

مدیر انتشارات مجد افزود: بخشی از کتاب‌های دانشگاهی؛ به‌خصوص در حوزه پزشکی دارای تصاویر رنگی و حساس هستند که باید لااقل چهاررنگ چاپ شوند. چاپ افست این نوع کتاب‌ها دارای معضلی دوگانه است، از یک طرف لیتوگرافی و چاپ تصاویر چهار رنگ دارای هزینه زیادی است و از طرف دیگر مشتریان این کتاب‌ها محدود هستند.

وی توضیح داد: در این شرایط، تیراژ کتاب نمی‌تواند زیاد باشد. بدین ترتیب قیمت تمام شده کتاب به شدت افزایش یافته و همین باعث کمتر شدن مشتری نیز می‌شود.

این فعال حوزه نشر با اشاره به مزایای چاپ دیجیتال، گفت: امروز دستگاه های چاپ مدرن در دنیا فراگیر شده‌اند و برای چاپ کتاب نیازی به لیتوگرافی و چاپ افست وابسته آن نیست؛ بلکه دستگاه‌های چاپ مستقیم از رایانه فرمان گرفته و کتاب را با کیفیت مناسب و با سرعت قابل توجه در تیراژ دلخواه چاپ می‌کنند. همینطور سیستم صحافی ماشینی بدون دخالت دست، فرمان را اجرا کرده و در کوتاه ترین زمان، کتاب را آماده تحویل می نماید.

مدیر انتشارات مجد ادامه داد: چندین سال است که این نیاز توسط افراد و مغازه‌های چاپ دیجیتال و با کمک دستگاه‌های دست‌دوم لیزری مرتفع می‌شود و اتفاقا اقتصاد قابل توجهی را به خود اختصاص داده است؛ این درحالی است که صنعت چاپ کشور در برابر این تحول بزرگ، ساکت و بی‌حرکت مانده است.

وی معتقد است: صنعت چاپ کشور نیاز به تحول در دیدگاه و راهبرد و سیاستگذاری دارد تا بتواند راه نرفته را بپیماید. گفت‌گو میان فعالان حوزه نشر و چاپ می‌تواند زمینه را برای درک و فهم متقابل فراهم سازد و این آمادگی در بین ناشران تخصصی و دانشگاهی وجود تا در این خصوص پیش قدم باشند.


نظر شما درباره این مطلب

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظرات ارسال شده بعد از تایید، منتشر خواهند شد.