پایگاه خبری تحلیلی تیتر فرهنگی
علی ظریف در گفت‌وگو با تیتر فرهنگی مطرح کرد:

احتمال افزایش ورشکستگی در واحد‌های چاپی

کارشناس و مدرس صنعت چاپ، شرایط این صنعت را بحرانی خواند و تعریف صنعتی، تدوین چشم‌انداز و اسناد بالادستی از سوی دولت را از ضروریات حفظ آن عنوان کرد.

علی ظریف در گفت‌وگو با خبرنگار تیتر فرهنگی با اشاره به چشم‌انداز چاپ عنوان کرد: صنعت چاپ همانند سایر صنایع و بنگاه‌های اقتصادی دیگر، به دلیل تحولات تکنولوژیک، وضعیت اقتصادی و قانونی متاثر از تحریم‌ها و تصمیم‌گیری‌های سیاسی، دستخوش مشکلات و چالش‌هایی است.

مدرس و کارشناس صنعت چاپ درباره دغدغه اصلی این روزهای صنعت چاپ، گفت: موضوع بقا و معیشت برای بسیاری از چاپخانه‌های کوچک و متوسط با ساختار سنتی به بزرگترین دغدغه امروز آن‌ها تبدیل شده است که حدود هشتاد درصد بنگاه‌های اقتصادی صنعت چاپ کشور ما را همین کسب و کارهای خانوادگی و کوچک تا متوسط تشکیل می‌دهند.

وی ادامه داد: در شرایط موجود توانمندسازی مدیران واحدهای چاپی در سطوح کوچک، متوسط یا بزرگ از اولویت‌های اساسی محسوب می‌شود و در صورت غفلت از این موضوع، احتمالا هر روز شاهد ورشکستگی واحدهای بیشتری خواهیم بود؛ این مسأله از واحدهای کوچک شروع شده و به مرور به واحدهای بزرگتر تسری پیدا خواهد کرد.

مدیر ارشد فروش شرکت ایران روتاتیو یادآور شد: متأسفانه رویکرد اکثر مدیران واحدهای چاپ بر شکل سنتی مدیریت استوار مانده است که سرمایه گذاری در آموزش را به منزله صرف هزینه می‌پندارند. این تفکر باعث شده تا به تدریج شاهد عدم بهره‌وری و کارایی مراکز تولیدی و نیز کاهش اثربخشی لازم نیروی انسانی و تجهیزات باشیم.

وی درباره شرایط اقتصادی موجود و تاثیری آن بر گستره فعالیت صنعتگران حوزه چاپ تصریح کرد: درحال حاضر چاپخانه ها فارغ از کوچکی و بزرگی با مخاطراتی زیادی نظیر رکود بازار مصرف کالاهای چاپی، به‌ویژه در حوزه نشر، تاثیر رسانه‌های الکترونیک همچون اینترنت و ابزارهای ارتباط جمعی مجازی بر کسب و کارهای کوچک، خرید تکنولوژی‌ها به صورت مستعمل و کارکرده و بدون اسناد فنی و کاربری روبه‌رو هستند.

این مدرس و فعال حوزه چاپ، افزود: نتایج این وضعیت عدم امکان انتقال دانش فنی، کمبود نیروهای مهارتی و متخصص، عدم بهره‌وری لازم از تجهیزات و ماشین آلات، عدم همسویی ماشین‌آلات و تجهیزات وارداتی دست دوم با ظرفیت‌های لازم برای توسعه، فرسودگی زودرس و عدم کارایی لازم برای مراکز تولیدی است.

وی تاکید کرد: بی‌شک این شرایط رشد کاذب دلالان و فرصت‌طلبان غیرمتعهد و نامعتبر در قالب تامین کنندگان تجهیزات، قطعات و مواد مصرفی را به همراه دارد.

ظریف در تشریح راهکارهای برون رفت از شرایط موجود، گفت: شاید مهمترین حرکت و اقدام بنیادی که بتواند آینده صنعت چاپ را دچار تغییر کند، شناساندن ظرفیت و جایگاه آن در ایجاد ارزش افزوده و درآمد سرانه کشور، اشتغالزایی، ارتباط اجتناب‌ناپذیر بین صنایع، و در نتیجه تغییر ماهیت صنعت چاپ از سوی دولت در ایران باشد.

وی تاکید کرد: «چاپ» باید به شکل یک صنعت از سوی دولت تعریف شده و برای آن چشم‌انداز و اسناد بالادستی تهیه و تنظیم شود.

درباره نقش شرکت ایران روتاتیو در حوزه آموزش در صنعت چاپ گفت: این شرکت می‌تواند در انتقال دانش لازم از طریق تعامل با تامین‌کنندگان تکنولوژی، آکادمی‌های مرتبط و ایجاد پایگاهی برای انتقال مفاهیم مدیریتی، دانش فنی بین‌رشته‌ای و استاندارد کردن فرآیندها، محصولات و ایجاد زیرساخت‌های لازم در مراکز چاپی سهم بسزایی داشته باشد.

وی اظهار کرد: این شرکت شناخته‌شده، سعی کرده در زمینه اطلاع‌رسانی و افزایش کارآمد سطح دانش نیروهای این صنعت، پیشرو باشد و تاکنون موفق به برگزاری بیش از یکصد همایش تخصصی، کارگاه های فنی و آموزشی، کلاس‌های آموزش اپراتوری ماشین‌آلات و کاربری استاندارد مواد مصرفی و فورومی برای انتقال دانش فنی روز بوده است.


نظر شما درباره این مطلب

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظرات ارسال شده بعد از تایید، منتشر خواهند شد.