پایگاه خبری تحلیلی تیتر فرهنگی

کتابخانه‌های آمریکا در بحران

بحران‌هایی مانند کاهش بودجه، ممنوعیت کتاب، و شکایت‌های قضایی از جمله مواردی است که کتابخانه‌های ایالات متحده آمریکا با آن‌ها مواجه شده و به تضعیفش منجر است.

تیتر فرهنگی به نقل از گاردین، کتابخانه‌های آمریکا که زمانی الگوی جهانی بود، مورد حمله سیاستمداران، فعالان راستگرا و ناشران شرکتی قرار گرفته است. ممنوعیت کتاب در سطوح بی سابقه ای قرار گرفته و کتابخانه‌های سراسر کشور با کاهش فاجعه بار بودجه مواجه هستند، سرنوشتی که کتابخانه های عمومی شهر نیویورک در تابستان امسال به سختی از آن در امان ماندند.

در یک جبهه جداگانه، مجموعه‌ کتابخانه‌ای به واسطه معاملات مجوزیِ سخت‌گیرانه تحت فشار بوده و حتی به خاطرامانت دادن کتاب‌های دیجیتالی مورد شکایت قرار می‌گیرند.

این جنگ با کتابخانه‌ها – و در اصل جنگ با ارزش‌های سنتیِ فرصت‌های برابر، آموزش جهانی و حفظ فرهنگی که کتابخانه‌ها نمایندگی می‌کنند – مستقیماً با خواست اکثریت در ایالات متحده در تضاد است. نظرسنجی ها نشان می دهد که حمایت عمومی از کتابخانه ها مثل همیشه قوی است. اما حرفه کتابداری به دلیل اقدامات یک اقلیت متخاصم به شغلی خطرناک تبدیل شده است. الان زمان معکوس کردن این مسیر است.

قرن‌ها پیش، ناشران، قانون‌گذاران و رهبران کسب‌وکار ارزش واقعی کتابخانه‌ها را برای جامعه می‌دانستند و دسترسی به کتاب‌ها را برای افرادی که مصرانه به خواندن علاقه‌مند بودند، فراهم می‌کردند. با ذهنیتی که به تاریخ طولانی استبدادی بر توزیع کتاب‌ها بود، بنیامین فرانکلین، یک ناشر حرفه‌ای، اولین کتابخانه اشتراکی در ایالات متحده را تأسیس کرد تا دانش را به طور گسترده منتشر کند.

رویه سنتی کتابخانه‌ها خرید یا به دست آوردن مطالب منتشر شده، نگهداری و فهرست‌نویسی آنها، و امانت دادن به طور گسترده یا محرمانه بود. زمانی که کتاب ها روی کاغذ چاپ می شدند، قوانین حاکم بر این شیوه ها برای بیش از یک قرن روشن باقی ماندند. اما اکنون، در عصر دیجیتال، هر یک از این وظایف از کتابخانه‌ها سلب شده و یا حتی اخیراً در ایالات متحده غیرقانونی اعلام شده است.

امروزه مالکیت خصوصی کتاب‌های دیجیتال به طور معمول از کتابخانه ها سلب می شود. بسیاری از کتاب‌ها تنها به شکل الکترونیکی و تحت مجوزهای محدود موقتی به کتابخانه‌ها عرضه می‌شوند. کتابخانه‌ها هرگز نمی‌توانند صاحب این کتاب‌های الکترونیکی شوند، اما باید بارها و بارها هزینه آن‌ها را بپردازند.

حتی برخی ناشران به صراحت از کتابخانه ها به عنوان رقبای مستقیم اقتصادی نام برده اند.
کتاب‌های دیجیتال از کتابخانه‌ها حذف شده و بدون اطلاع یا رضایت کتابداران ویرایش می‌شوند. مراجعان کتابخانه که کتاب‌های دیجیتال را به امانت می‌گیرند، دیگر نمی‌توانند انتظار حفظ حریم خصوصی را داشته باشند، زیرا ناشران بزرگ، توزیع‌کنندگان و فروشندگان کتاب‌های الکترونیکی نگاهی به هر خواننده دارند تا پایگاه‌های داده‌ای ایجاد کنند که می‌توانند آنها را بفروشند یا با تبلیغ‌کنندگان، نهادهای انتظامی، مالکان ملک‌ها یا مأموران مهاجرت به اشتراک بگذارند.

چه باید کرد؟

نویسنده مقاله پیشنهاد می‌دهد که:

  • ناشران، و انجمن ناشران آمریکا، می‌توانند کتاب‌های الکترونیکی را طبق رویه‌های سنتی به کتابخانه‌ها بفروشند و شکایت از کتابخانه‌ها را متوقف کنند.
  • نویسندگان می‌توانند در قراردادهای خود مطالبه کنند که کتاب های الکترونیکی آثارشان باید با همان مالکیت، حقوق امانت و قیمت کتاب های فیزیکی به کتابخانه ها فروخته شود.
  • ناشران روزنامه‌ها و مجلات می‌توانند نسخه‌های دیجیتالی آثار خود را به کتابخانه‌ها بفروشند (نه مجوز).
  • قانونگذاران و وکیلان می‌توانند از مالکیت دیجیتالی و امانت دادن حمایت کنند.
  • مقامات ضد انحصاری تجاری باید فرآیند ادغام ناشران در چند گروه رسانه‌ای جهانی را متوقف کنند و آنهایی که بیش از حد بزرگ شده‌اند را تجزیه کنند.
  • خوانندگان می‌توانند به همه کتابخانه‌ها کمک مالی کرده و از آنها حمایت کنند.

چرا کتابخانه ها در ایالات متحده مورد هدف قرار می‌گیرند؟ ما می‌توانیم در مورد ظهور استبداد، و نظریه های امپراتوری در حال افول صحبت کنیم. اما امروز عملاً به این برمی گردد که آیا مردم از نهادی دفاع خواهند کرد که به ما به عنوان یک جامعه کمک زیادی کرده است یا خیر.

آیا ما برای حمایت و دفاع از آموزش همگانی و دسترسی عادلانه به اطلاعات مبارزه خواهیم کرد – یا در حالی که برخی از سیاستمداران و شرکت های قدرتمند اهداف نابودگرایانه‌ای را علیه این ارزش های دیرینه در نظر می گیرند، کنار می آییم؟

نویسنده: بروستر کاهله (Brewster Kahle) کتابدار کتابخانه دیجیتال و بنیانگذار آرشیو اینترنت در آمریکا.


نظر شما درباره این مطلب

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظرات ارسال شده بعد از تایید، منتشر خواهند شد.