پایگاه خبری تحلیلی تیتر فرهنگی
رئیس اتحادی کاغذفروشان تهران:

کاغذ ایرانی جوابگوی نیاز صنعت چاپ نیست

حمید نیکدل بر اهمیت حمایت از کاغذ داخلی تاکید دارد اما می‌گوید کاغذ ایرانی همچنان جوابگوی نیاز کمی و کیفی صنعت چاپ کشور نیست.

به گزارش تیتر فرهنگی؛ رئیس اتحادیه فروشندگان کاغذ و مقوای تهران معتقد است؛ کاغذ داخلی جهت تولید و چاپ کتاب‌های درسی عالی است ولی کارخانجات توان تامین مصرف سالیانه‌ی چاپخانه‌داران را ندارند و به هیچ عنوان نمی‌توانند به‌لحاظ کیفیت و کیفیت با تولیدات کارخانجات کشورهایی نظیر چین و کره رقابت کنند.

حمید نیکدل در این باره گفت: تولیدکنندگان کاغذ در داخل کشور، هم‌اکنون می‌توانند نیاز تولید کتاب‌های درسی را تامین کنند که بسیار عالی است؛ ولی توان تامین نیاز چاپخانه‌داران را ندارند و به هیچ عنوان نمی‌توانند با کشورهایی نظیر چین و کره به لحاظ کمیت و کیفیت رقابت کنند.

وی با اشاره به برگزاری مراسم به جشن خودکفایی تولید کاغذ که اخیرا برگزار شد، تشریح کرد: همه در پایان هفته گذشته فکر کردند که کشورمان در تولید کاغذ تحریر خودکفا شده و دیگر به واردات این نوع کاغذ احتیاجی ندارد اما این‌طور نیست.

این مقام صنفی ادامه داد: در حال حاضر میزان واردات سالانه‌ی محصولات سلولزی به کشور، یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن است و در این میان مصرف کاغذ تحریر کشور سالانه ۲۲۰هزار تن برآورد می‌شود. این در صورتی است که کارخانجات داخلی قول داده‌اند که در آینده نزدیک ۸۰ هزار تن کاغذ تحریر تولید کنند. بنابراین کشور ما مجبور است که همچنان واردات کاغذ تحریر داشته باشد.

رئیس اتحادیه فروشندگان کاغذ و مقوای تهران در مقایسه‌ی قیمت کاغذ تحریر داخلی و وارداتی در بازار گفت: قیمت کاغذ داخلی تقریبا ۲۵ درصد از قیمت کاغذ وارداتی پایین‌تر است؛ به‌طوری که هر بند کاغذ تحریر خارجی با قیمت یک میلیون و ۲۵۰هزار تومان و هر بند کاغذ تحریر داخلی با قیمت یک میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.

نیکدل بیان کرد: ما تمایل داریم که چاپخانه‌داران از تولیدکنندگان داخلی حمایت کنند، اما تولیدکنندگان داخلی در زمینه تولید کاغذ و مقوا ایندربرد پاسخگوی نیاز مصرف‌کنندگان نیستند. من چاپخانه ای را می‌شناسم که مصرف انواع کاغذش در ماه  بالای ۱۰۰۰ تن است ولی پنج تن هم از کاغذ داخلی استفاده نمی‌کند؛ چون کاغذ و مقوای داخلی کیفیت خوبی ندارد.


نظر شما درباره این مطلب

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظرات ارسال شده بعد از تایید، منتشر خواهند شد.