پایگاه خبری تحلیلی تیتر فرهنگی
مدیرعامل «چاپ طلایی» مطرح کرد:

چاپخانه‌داران از تعهدمندی نیروهای خود اطمینان ندارند

مدیرعامل «چاپ طلایی» یکی از دغدغه‌های اصلی صنعت چاپ را نیروی انسانی متخصص توصیف کرد و گفت: باید اتحادیه‌ها، وزارت ارشاد و دانشگاه‌ها چاره‌اندیشی کنند.

علی مزرعتی در گفتگو با خبرنگار تیتر فرهنگی عنوان کرد: متاسفانه طی سال‌های گذشته برای آموزش در حوزه چاپ اقدام موثری صورت نگرفته است. اخیرا در مدارس فنی و حرفه‌ای و دانشگاه‌ها در این زمینه آموزش‌هایی داده می‌شود که تنها جنبه علمی دارد و از بُعد عملی و حرفه‌ای چندان قابل توجه نیست.

مدیرعامل شرکت «چاپ طلایی» ادامه داد: این صنف مرکز آموزشی مطلوبی ندارد و اغلب نیروهای کاری که وارد صنعت چاپ می‌شوند، از تخصص لازم برخوردار نیستند و تعداد افراد تحصیل‌کرده که به‌عنوان نیروی کار یا ماشینچی در چاپخانه‌ها فعالیت دارند، بسیار است.

وی درباره دغدغه صاحبان این صنعت در سال‌های آینده توضیح داد: اگر شرایط به همین شکل پیش برود، در آینده نیروی کار متخصصی نخواهیم یافت و این دغدغه بزرگی است.

این فعال صنعت چاپ افزود: در حال حاضر چاپخانه‌ها ناچار به جذب نیروی کار آموزش‌ندیده هستند و تلاش می‌کنند تخصص لازم را به صورت تجربی به آن‌ها انتقال دهند. درواقع در ایام کم‌کاری در چاپخانه مشغولشان می‌کنیم تا در فصل پرکاری از آن‌ها بهره ببریم؛ اما متاسفانه برخی از مجموعه‌ها با پیشنهاد مالی یکی-دو میلیون بیشتر، نیرو‌های ما را جذب می‌کنند.

وی عنوان کرد: در چنین شرایطی، ما به عنوان کارفرما همواره از استقرار کامل نیروی انسانی ماهر در چاپخانه نامطمئن هستیم و از طرفی، نیروی کاری ما از شرایط کاری خود اطمینان ندارد.

مزرعتی این مساله را معضلی بزرگ در صنعت چاپ خواند و گفت: تا وقتی این مشکلات به طور زیربنایی برطرف نشوند، نمی‌توانیم نسبت به نیازهای صنعت چاپ ایران پاسخگو باشیم و در آینده نچندان دور، شاهد مشکلات عدیده‌ای در این حوزه خواهیم بود.

به گفته وی، یکی از فرصت های خروج از این شرایط برگزاری کارگاه‌های آموزشی به صورت شیفتی یا پاره‌وقت است که طی آن رشته‌های تخصصی چاپ مورد بررسی و تدریس قرارگیرند.

مدیرعامل شرکت «چاپ طلایی» اظهار کرد: معضل کمبود نیروی انسانی متخصص در صنعت چاپ ایران به قدری مهم است که باید اتحادیه‌ها، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دانشگاه ها برای حل این معضل چاره اندیشی کنند.


نظر شما درباره این مطلب

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظرات ارسال شده بعد از تایید، منتشر خواهند شد.