مارو در شبکه های اجتماعی دنبال کنید
هشام فیلی، استاد دانشگاه تهران بر توانمندی هوش مصنوعی و ابزارهای جدید در این حوزه در رشد و رونق بازار کتابهای صوتی تاکید کرد.
هشام فیلی در گفتوگو با خبرنگار تیتر فرهنگی به دامنه گسترده تاثیرات هوش مصنوعی بر صنایع مختلف و صنعت نشر اشاره کرد و گفت: برخی از این تاثیرات مانند تبلیغات و بازاریابی مختص صنعت نشر نیستند و برخی دیگر از تاثیرات مانند تولید خودکار کتاب های صوتی (audio books) بدون نیاز به گوینده، مختص صنعت نشرند.
استاد دانشگاه تهران ادامه داد: هوش مصنوعی همچنین میتواند در مشخص کردن بازار هدف به ناشران کمک شایانی بکند. در واقع کارشناسان میتوانند با استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی شبکههای اجتماعی و کاربران آنها را تحلیل کنند و با تکیه بر نتایج به دست آمده به ناشران کمک کنند که آنچنان به کارهای انتشارات جهت بدهند که بتوانند بهتر و بیشتر خودشان را به بازار کار معرفی کنند و بازاریابی مناسب داشته باشند.
فیلی با اشاره به تاثیرپذیری کنونی صنعت نشر از هوش مصنوعی، اظهار کرد: امروزه کل فرآیند تولید محتوا در دنیا تحت تاثیر هوش مصنوعی قرار گرفته است و صنعت نشر تا اندازه زیادی به تولید محتوا متکی است.
وی افزود: بنابراین هوش مصنوعی از نظر تولید محتوا روی صنعت نشر تاثیر میگذارد؛ البته این موضوع فراموش نشود که هوش مصنوعی کماکان مغلوب خلاقیت انسانها (نویسندگان) است.
این استاد دانشگاه خاطر نشان کرد: تولید کتابهای صوتی خودکار با صدای گویندگان حرفهای از قابلیتهای اخیرا ارائه شده توسط هوش مصنوعی است. موتورهای هوش مصنوعی مانند audioPalm گوگل که اخیرا توسعه یافتهاند، این کار را انجام میدهند و پروژههای متعددی در این زمینه در حال انجام هستند.
وی همچنین ادامه داد: اخیرا زیرشاخهای از هوش مصنوعی با نام هوش مصنوعی مولد (generative AI) توسعه یافته است که ما آن را در chat gpt میبینیم. این شاخه میتواند در تولید محتوا و ویراستاری متون به نویسندگان کمک کند.
فیلی گفت: اگر چه کتابهای چاپی کماکان برای خیلی از کاربران جذابیت دارند و کاغذ نقش خود در صنعت نشر را هنوز از دست نداده است؛ ولیکن بزودی audio book و ebook که حاصل تولید AI است، در جامعه به وفور دیده خواهد شد.
وی اضافه کرد: تعداد زیادی از مردم ساعتها در رفت و آمد، ترافیک و … هستند و به دلایل مختلف تمایلی به مطالعه کتاب کاغذی ندارند و استفاده از audio book در این زمان راهکار مفیدی است. به نظرم آینده انتشارات در این جنبه نهفته است.
این کارشناس حوزه هوش مصنوعی گفت: در زمینههای دیگری مانند تشخیص تقلب (fact checking) هوش مصنوعی میتواند به کمک انتشارات بیاید و کارهای مربوط به صحت سنجی مطالب و همچنین کنترل تقلب نوشتارها را انجام دهد.