پایگاه خبری تحلیلی تیتر فرهنگی
از نظر رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران تهران؛

معاون ارشاد اجازه اظهارنظر درباره برنامه راهبردی را ندارد

رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران تهران در واکنش به اعلام موضع وزارت ارشاد درباره رونمایی از «سند راهبردی صنعت چاپ ایران» معاون امورفرهنگی را به بی‌اطلاعی از جایگاه وزارتخانه ارشاد متهم کرد.

به گزارش تیتر فرهنگی؛ در ادامه تاکید یاسر احمدوند، معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر تولی‌گری ارشاد بر صنعت چاپ و ضرورت تدوین و تنظیم شدن سند راهبردی صنعت چاپ ایران این وزارتخانه، احمد ابوالحسنی با انتشار ویدئویی، او را به بی‌اطلاعی از جایگاه‌های قانونی متهم کرد.

در این ویدئو که در کپشن آن آمده: «معاون فرهنگی وزیر ارشاد از جایگاه قانونی وزارتخانه خود اطلاعی ندارد. کجای قانون اجازه اظهار نظر درباره برنامه راهبردی صنعت چاپ را به شما می‌دهد؟!» رئیس اتحادیه چاپخانه‌داران تهران می‌گوید:

«یکی از دستاوردهای نمایشگاه سی‌ام، رونمایی از برنامه راهبردی صنعت چاپ بود که به همت وزارت صمت، تهیه شد. این اقدامی‌ست که می‌توانیم به اتکا و بر مبنای آن حرکت کنیم و برای صنعت چاپ روزهای خوبی داشته باشیم.

ولی متاسفانه معاون فرهنگی وزارت ارشاد اعلام کردن این برنامه، غیرقانونی است؛ چون ما در آن نبوده‌ایم. من نفهمیدم که این یعنی چه، و کجای قانون چنین چیزی گفته شده؟ دوست دارم این را برای صنعت چاپ روشن کنند که بر چه مبنایی این حرف را زده‌اند؟

دفترکلی در وزارت صمت وجود دارد که یکی از وظایف آن در حوزه سلولزی، بسته‌بندی و چاپ است و آن بخش آمده و این کار را کرده. حالا اگر آقای احمدوند از جایگاه‌‌های یک وزارتخانه در وزارتخانه‌ی دیگر اطلاع ندارند، مشکل ایشان است.

من نمی‌دانم ایشان بر چه مبنایی به این قضیه اشاره کرده‌اند. سند، سند قانونی است و برنامه‌، برنامه‌ای است که به نفع همه است. من از آقای احمدوند خواهش می‌کنم که بیایند کنار کار و دستی بگیرند از این صنعت.

بله؛ از نظر قانون متولی صنعت چاپ، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و ما هم جایی نگفته‌ایم که نیست. ولی آقای احمدوند؛ بگویید صنعت کجای وزارت ارشاد است. کدام سرفصلی دارید که بتوانید درباره صنعت صحبت بکنید؟ در حوزه محتوا، مال شماست و متعلق به وزارت ارشاد است؛ کنترل محتوا. ولی صنعت کجاست؟»

یاسر احمدوند اخیرا در مصاحبه‌ای، ضمن ابراز بی‌اطلاعی از رونمایی شدن سند راهبردی صنعت چاپ ایران گفته بود:

«سند باید در دولت و توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تدوین و تنظیم شود، اگر دیگران می‌توانند، در تدوین سند کمکی به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کنند. لازم است، نتیجه این اقدامات منتشر شود تا همه بتوانند آن را بررسی و ارزیابی کنند… برای اینکه سندی در جایگاه حاکمیتی استفاده شود و الزامی داشته باشد باید مجاری قانونی را طی کند. امیدواریم پیشنهادها به دست ما برسد و بررسی کنیم. متنی را که قابل ابلاغ و تصویب باشد، حتما مسیر را طی خواهد کرد.»

ابوالحسنی در ادامه سخنان خود، به مبلغ وامی که احمدوند از تخصیص آن به اهالی صنعت چاپ عنوان کرده بود، اشاره کرد و گفت: «در مراسم بزرگداشت اهالی چاپ استان تهران گفتید رقم بالایی وام داده‌اید. ما به هرکه گفتیم، کسی نمی‌دانست این وام کجا رفته.»

وی با طعنه به «گذشته» افزود: «خدا نکند که این از جای دیگری سر دربیاورد و مثل موارد گذشته، خدای نکرده موردی پیش بیاید که هم برای وزارت ارشاد خوب نباشد، هم برای صنعت و هم برای جامعه. این جامعه طاقت ندارد که هر روز خبرهای بدی بشنود. من خواهش می‌کنم –چون از من خیلی سوال می‌شود که این وام کجا رفته- دوست دارم یک گزارش بدهید که من هم جوابگوی اعضای صنفم باشم.»


نظر شما درباره این مطلب

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظرات ارسال شده بعد از تایید، منتشر خواهند شد.