پایگاه خبری تحلیلی تیتر فرهنگی
ضرورت وجود مدیر هنری در نشر/ دهم؛ مدیر نشر ایران‌بان:

 مدیر هنری باید با روان‌شناسی رنگ‌ها آشنا باشد

نیلوفر تیموریان معتقد است: مدیر هنری، سیاست‌ها و اهداف کلی ناشر را می‌داند و در جایگاه مدیر ارشد می‌تواند، ناظر بر همه چیز باشد.

نیلوفر تیموریان در گفت‌وگو با تیتر فرهنگی به ضرورت وجود مدیر هنری اشاره و بیان کرد: مدیر هنری، سیاست‌ها و اهداف کلی ناشر را می‌داند و در جایگاه مدیر ارشد می‌تواند، ناظر بر همه چیز باشد. اوست که می‌تواند به ارتباط بیشتر و بهتر پدیدآورندگان کتاب از ناشر و نویسنده مترجم گرفته تا گرافیست و طراح جلد  کمک می‌کند و موجب می‌شود تا در نهایت یک محصول خوب و باکیفیت تولید شود.

به گفته مدیر نشر ایران‌بان، لزومی ندارد مدیر هنری، گرافیک خوانده باشد اما ضرورت دارد که خوش‌سلیقه و جست‌وجوگر باشد. گونه‌های مختلف ادبی را بشناسند و درک خوبی از متن و سبک‌های مختلف ادبی داشته باشند. از طرف دیگر مخاطب خود و دنیا و ذهن و زبان او را درک کند. حتی یک مدیر هنری خوب باید بداند برای کدام طبقه اجتماعی، کتاب تولید می‌کند. 

تیموریان، شناخت رنگ‌ها را لازمه کار مدیر هنری دانست و افزود: نه تنها گرافیست بلکه مدیر هنری باید رنگ‌ها را به خوبی بشناسد و بداند تاثیر هر رنگ کدام است. مثلا اگر کتاب در ارتباط با روان‌شناسی زرد است می‌توان از رنگ‌های تند استفاده کرد تا مخاطب را جذب کند. 

وی در پاسخ به این‌که وجود مدیر هنری برای  ناشرانی چون ایران‌بان که بیشتر به انتشار کتاب‌هاب عمومی چون رمان  داستان می‌پردازند و نه کتاب‌های تصویری تا چه اندازه ضروری است بیان کرد: طرح جلد و عنوان کتاب،نقش مهمی در جذب مخاطب دارند. از سوی دیگر سفیدخوانی‌ها و نوع فونتی که انتخاب می‌شود هم اهمیت دارد. یک مدیر هنری خوب، کسی است که بر همه این موارد نظارت می‌کند. 

به گفته تیموریان، مدیران هنری که با ناشران عمومی کار می‌کنند لازم نیست به چاپخانه بروند و بر چاپ هم نظارت داشته باشند؛ مگر این‌که جلد کتاب، طرح خاصی باشد و چاپ آن، دقت بیشتری را بطلبد. البته به این شرط که کتاب به چاپخانه درست و کاربلدی سپرده باشد.


نظر شما درباره این مطلب

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظرات ارسال شده بعد از تایید، منتشر خواهند شد.