مارو در شبکه های اجتماعی دنبال کنید
یک تصویرگر کودک معتقد است: همه ناشران، بهویژه ناشران خردسال به مدیر هنری نیاز دارند تا میان نویسنده و تصویرگر، تعامل برقرار کرده و زبانشان را همسو کند.
حدیثه قربان، تصویرگر کتابهای کودک و نوجوان در گفتوگو با تیتر فرهنگی به ضرورت وجود مدیر هنری در هر نشری اشاره و بیان میکند: من هم در پروژهای کار کردهام که از ابتدا مدیر هنری داشته هم تصویرگر کتاب یا مجموعهای را برعهده داشتهام که مدیر هنری زمانی، کار را در دست گرفته که از مرحله نگارش و تصویر گذشته و به کتابآرایی و چاپ رسیده است. راستش را بخواهید، وجود مدیر هنری کاربلد از نگاه من ضروری است و همواره مرا دلگرم کرده است.
به گفته این تصویرگر گروه سنی کودک و خردسال، یکی از کارهای مهم مدیر هنری، ایجاد ارتباط میان نویسنده و تصویرگر است. به عبارتی اوست که در درجه اول، متن را میخواند و تصویرگری را انتخاب میکند که کارهایش با داستان، هماهنگ است. پس یک مدیر هنری آگاه و حرفهای هم داستان و سبکهای مختلف داستانی را میشناسد هم با کار تصویرگرانش آشناست و میتواند این تعامل را ایجاد و دو زبان مختلف را همسو کند.
قربان، حضور مدیر هنری را برای همه ناشران، ضروری میداند و میگوید: حتی ناشران بزرگسال به حضور کسی احتیاج دارند که با کتابآرایی، صفحهبندی، جنس کاغذ، کیفیت چاپ و سلیقه مخاطب آشنا باشد اما ضرورت حضور مدیر هنری برای گروه سنی کودک و خردسال بیشتر است. اصلا اوست که تصمیم میگیرد مثلا کتاب، پارچهای باشد یا نباشد؟ برش داشته باشد یا نه؟
تصویرگر کتاب «پوشیدنیهای ما» معتقد است: یک مدیر هنری خود باید گروه سنی مخاطب خود و ذهن و زبان او را بشناسد. از سوی دیگر باید با فنون چاپ و نشر و قواعد آن آشنا باشد. به عبارتی مدیر هنری از ابتدا تا انتها بر تولید یک کتاب نظارت دارد.
به گفته قربان، کتابهای گروه سن خردسال باید جلد سخت داشته و قابل حمل باشند. بچهها، کتابهای پارچهای و حمامی را دوست دارند. کتابهایی که با بازی همراه هستند هم برای گروه سنی خردسال، جذاب است و همه اینها، چیزهایی است که لازم است مدیر هنری بشناسد.
تصویرگر مجموعه «شغلها و ابزارها» براین باور است: بسیاری ناشران، کار مدیریت هنری را به گرافیستها میسپارند تا او هم کتابآرایی کند. هم طراحی جلد را برعهده بگیرد هم بر چاپ، نظارت داشته باشد. البته که یک گرافیست میتواند مدیر هنری باشد اما الزامی برای این کار وجود ندارد. از سوی دیگر، مدیریت هنری نباید خود را درگیر اجرای کتاب کند. بلکه بهتر است بیرون بایستد و ناظر بر همه چیز، حتی بر کار گرافیست باشد.