پایگاه خبری تحلیلی تیتر فرهنگی
محمدرضا توکل‌صدیق به تیتر فرهنگی گفت:

صنعت نشر ایران چشم‌اندازی ندارد

مدیر انتشارات صابرین با اشاره به افزایش هزینه‌های تولید کتاب و بی‌ثباتی بازار نشر، آینده این صنعت را برای ناشران، غیرقابل پیش‌بینی توصیف کرد.


محمدرضا توکل‌صدیق در گفت‌وگو با خبرنگار تیتر فرهنگی، وضعیت فعلی صنعت نشر کشور را نابسامان توصیف کرد و گفت: شرایط تورم به گونه‌ای است که ناشران و فعالان صنعت نشر نمی‌دانند چگونه برای آینده برنامه‌ریزی کنند. بنابراین ناچارند خودشان را به دست حوادث و گذر زمان بسپارند.

مدیر انتشارات صابرین با بیان این مطلب که اهالی نشر، فعالیت خود را با تصمیمات مقطعی و روزانه می‌گذرانند، افزود: با این حساب نمی‌توان آینده‌ای را برای صنایع چاپ و نشر پیش‌بینی و تصور کرد؛ چراکه شرایط کل کشور به‌صورت غیر‌قابل پیش‌بینی در حال تغییر است.

وی گفت: تنها در شرایط ثبات می‌توان آینده‌‌ای برای صنعت نشر متصور بود، نه با بی‌ثباتی. این مساله باعق می‌شود هیچ ناشری نمی‌تواند در راستای گسترش و توسعه فعالیت‌های خود حرکت کند.

توکل‌صدیق با اشاره به افزایش هزینه‌های تولید کتاب، خصوصا افزایش قیمت کاغذ گفت: کاغذ وارداتی افزایش قیمت زیادی را تجربه کرده و قیمت کاغذ داخلی نیز تفاوت زیادی با قیمت کاغذ خارجی ندارد.

وی همچنین درباره سهم کتاب‌های دیجیتال در بازار کتاب اظهار کرد: برخی تصور می‌کنند که با روی کار آمدن کتاب‌های دیجیتال (الکترونیک و صوتی) وابستگی ناشران به کاغذ کمتر شده است، اما اینطور نیست زیرا کتاب‌های دیجیتال سهم ناچیزی از بازار دارند.

مدیر انتشارات صابرین ادامه داد: گسترش مطالعه کتاب‌های دیجیتال، مستلزم دسترسی همگان به ابزارهای خاص است. ازطرفی افراد زیادی در سطح جامعه هستند که مطالعه کتاب‌های دیجیتال با استفاده از گوشی‌های همراه کوچک برایشان سخت و مشکل است.


نظر شما درباره این مطلب

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظرات ارسال شده بعد از تایید، منتشر خواهند شد.