پایگاه خبری تحلیلی تیتر فرهنگی
مدیرعامل کاردو کارتن بوکان:

صادرات به امری پیچیده و دردسرساز تبدیل شده است

مدیرعامل کاردو کارتن بوکان با برشمردن موانع صادرات، از نبود مشوق‌های صادراتی و بروکراسی‌های اداری انتقاد کرد.

فواد اسماعیل‌پور، با اشاره به شرایط تولید و بازار ورق و کارتن در کشور به خبرنگار تیتر فرهنگی گفت: متاسفانه روال کار صادرات کارتن نسبت به گذشته بسیار سخت‌تر و پیچیده‌تر شده است. در حقیقت صادرکنندگان در حال حاضر بیشتر درگیر بروکراسی‌های داخلی برای بازگشت ارز هستند.

مدیرعامل کاردو کارتن بوکان افزود: همانطور که می‌دانید در وضعیت کنونی، سیستم بانکی سوئیفت، برای ایران کار نمی‌کند و نقل و انتقالات ارزی و امکان گشایش اعتبارهای ارزی به نام شرکت صادرکننده عملا وجود ندارد. بنابراین صادرکنندگان بایستی راه‌های دیگری را برای مبادله با مشتریانشان پیدا کنند.

این فعال صنعت کارتن، اظهار کرد: طی کردن مسیر صادرات با شرایط موجود، هیچ سودی برای تولیدکنندگان باقی نمی‌گذارد و این یک ظلم آشکار در حق تولیدکنندگان است.

سودی برای صادرکننده باقی‌نمی‌ماند

وی با بیان این‌که شرکت کاردو کارتن بوکان در دو سه سال اخیر هیچ صادراتی نداشته، افزود: قبلا به بازرگانان مشوق‌های صادراتی تعلق می‌گرفت اما در حال حاضر صادرکننده باید در ازای صادراتش، ارز حاصل را با قیمتی پایین‌تر از قیمت واقعی، بفروشد؛ درحالی‌که محصولاتش را پیش‌تر با قیمت دلار آزاد تولید کرده است.

مدیرعامل کاردو کارتن بوکان بیان کرد: یکی دیگر از مشکلات موجود این است که مشتریان ما در آن سوی مرزها به دشواری می‌توانند بهای محصولات صادر شده را بپردازند و این خود بزرگترین مشکل صادرکنندگان است.

اسماعیل‌پور ادامه داد: یکی از راه‌های دور زدن تحریم‌ها این است که صادرکننده در کشور مقصد، دفتر تجاری ثبت کند یا از طریق شرکت‌های واسطه‌ با ملیت‌های دیگر، مبادلاتش را انجام دهد. اما این راهکارها ارزش تمام شده کالای صادر شده را بالا می‌برد و سود ناچیزی برای صادرکنندگان باقی می‌گذارد.

وی با تاکید بر اینکه در شرابط موجود، کمتر کسی به سمت صادرات کارتن رغبت می‌کند، افزود: از آنجایی کارتن و مقوا محصولاتی سبک اما حجیم هستند، صادرکننده باید حجم زیادی را در محموله‌های ارسالی با کانتینر پر کند تا صادرات برایش مقرون به صرفه باشد.

مدیرعامل کاردو کارتن بوکان اضافه کرد: این مساله باعث می‌شود هزینه‌های لجستیک بسیار بالا تمام شود؛ بنابراین صادرکنندگان‌ کارتن در حجم‌های کم  نمی‌توانند به کشورهای دوردست به‌عنوان هدف صادراتی بنگرند.

صادرات مستقیم کارتن، دردسر است

اسماعیل‌پور افزود: عمده صادرکنندگان کارتن، تنها به چند کشور همسایه و عموما به‌صورت ترانزیت زمینی، کارتن صادر می‌کنند که البته در عمده این کشورها نیز به دلیل تاسیس کارخانه‌های کارتن‌سازی، حجم تقاضا برای واردات کم شده است.

وی افزود: تا آنجایی که من اطلاع دارم هم‌اکنون کمتر کارتن‌سازی در کشور، صادرات مستقیم انجام می‌دهد. فقط کارتن‌سازهای بزرگ که توان و پول کافی دارند و راه‌های انتقال و برگشت ارز را پیدا کرده‌اند، صادرات مستقیم دارند.

این صنعتگر و کارآفرین بوکانی بیان کرد: در شرایط موجود من و بسیاری از همکارانم از صادرات کارتن مایوس شده‌ایم و رغبتی هم نمی‌کنیم که برای خودمان دردسر بخریم.

مدیرعامل شرکت کاردو کارتن درباره شرایط فعلی این شرکت توضیح داد: ما اولین تولید‌کننده کارتن‌های ضخیم «هانی کامب» در ایران هستیم و اگر این شرایط تغییر کند، پتانسیل بسیارخوبی برای صادرات محصولات با کیفیتمان داریم؛ زیرا محصولاتمان در کشورهای منطقه بازار خوبی دارد و با قیمتی مناسب و رقابتی می‌توانیم در صادرات موفق باشیم.

وی گفت: کاردو کارتن در حال حاضر فقط  فروش داخلی دارد و خوشبختانه نسبت به حجم و اندازه تولیدات، فروش خوبی داریم. درواقع تولیدات این شرکت وسیله تدارکات و پشتیبانی سایر صادرکنندگان است؛ بنابراین با افزایش آمار صادرات کشور، فروش ما هم بیشتر می‌شود.

اسماعیل‌پور بیان کرد: تمرکز بر بازار داخلی باعث شده تنها از یک سوم ظرفیت تولید کارخانه استفاده کنیم، اما با این وجود درپی راهکارهایی هستیم که با همکاری شرکت‌های بزرگ و متخصص در این زمینه، صادرات محصولاتمان را دوباره شروع کنیم.


نظر شما درباره این مطلب

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظرات ارسال شده بعد از تایید، منتشر خواهند شد.