پایگاه خبری تحلیلی تیتر فرهنگی

رمان «آدم‌های معمولی» با پیرنگ بلوغ و سفر

رمان «آدم‌های معمولی» داستان دو جوان ایرلندی است و درباره‌ی تاثیراتی که افراد می‌توانند بر زندگی سایر افراد داشته باشند.

به گزارش تیتر فرهنگی: رمان «آدم‌های معمولی» نوشته‌ی سالی رونی، نویسنده سرشناس ایرلندی است که با ترجمه‌ی مریم نفیسی‌راد از سوی نشر شانی وارد بازار کتاب شده است.

سالی رونی رمان‌نویس و نویسنده داستان‌های کوتاه و فیلم‌نامه‌نویس است. او متولد سال ۱۹۹۰ در ایرلند است. در سال ۲۰۲۰ مینی‌سریالی با اقتباس از رمان «آدم‌های معمولی» با همین نام پخش شد که جوایز زیادی را برنده شد.

سالی رونی

این کتاب تا کنون جایزه‌ی واتراستون، جایزه‌ی بهترین رمان انگلستان، جایزه‌ی کتاب زنان، نامزدی جایزه‌ی بوکر ۲۰۱۸ و نامزدی جایزه‌ی دیلان توماس را برای نویسنده به همراه داشته است.

نفیسی‌راد درباره انتخاب و ماجرای ترجمه رمان «آدم‌های معمولی» گفت: سال ۱۳۹۸ وقتی رمان را خواندم، تحت تاثیر شخصیت‌پردازی عمیق آن قرار گرفتم، پس بلافاصله در کتابخانه ملی جست‌وجو کردم و متوجه شدم به فارسی ترجمه نشده است.

وی افزود: به صفحه اینستاگرام نویسنده پیام دادم تا با او وارد گفتمان شوم، ولی او هرگز پیامم را پاسخ نداد.و پیش از پاندمی کتاب را ترجمه کردم و تحویل نشر دادم. رمان از سوی نشر شانی در دوران پاندمی منتشر شد، و به پرفروش‌ترین رمان دوران کرونای نشر تبدیل شد.

این مترجم توضیح داد: «آدم‌های معمولی» در سطح جهانی مورد استقبال بسیار زیادی قرار گرفته و هفته‌ها به پرفروش‌ترین کتاب نیویورک‌تایمز تبدیل شد و حتی در سال ۲۰۱۹ باراک اوباما که فهرست پیشنهادات کتاب‌خوانی خود را اعلام می‌کند، این رمان را در فهرست خود پیشنهاد داده بود.

مریم نفیسی‌راد

ماریان دختری خجالتی با روابط اجتماعی پایین از خانواده‌ای سرشناس و ثروتمند می‌آید. او دختری است که از کودکی آسیب‌های روحی زیادی را متحمل شده، پدرش او و مادرش را کتک می‌زده و حالا که پدرش فوت شده، برادرش، ادامه‌دهنده‌ رفتارهای مشمئزکننده پدرشان است.

کانل، پسری جوان، خوش‌برخورد و اجتماعی است که به مرحله پوچی رسیده است. این دو علی‌رغم هم‌کلاسی بودن با هم صحبت نمی‌کنند. تا اینکه مادر کانل به عنوان خدمتکار خانه ماریان، مشغول می‌شود.

کلنل که به دنبال مادرش می‌آید، این دو با هم صحبت می‌کنند و رفته‌رفته به هم علاقه‌مند می‌شوند و یک‌رابطهٔ پنهانی را شروع می‌کنند. علت پنهانی بودن رابطه، درخواست کانل است زیرا خجالت می‌کشد به دیگران بگوید با دختر منفور مدرسه آشناست.

به دلیل بدرفتاری کانل، ماریان رابطه‌شان را به هم می‌زند و دیگر به مدرسه نمی‌رود و در خانه درس می‌خواند. امتحان ورودی دانشگاه را می‌دهند. چندماه بعد، ماریان و کانل باز باهم برخورد می‌کنند، این‌بار همه‌چیز برعکس شده، ماریان تبدیل به دختری زیبا، بشاش و اجتماعی شده و در مقابل کانل تبدیل به پسری غیر اجتماعی، مضطرب و سرگردان شده است و…

رمان «آدم‌های معمولی» دربردارنده‌ی پیرنگ بلوغ و سفر است و درباره‌ی تاثیراتی که افراد می‌توانند بر زندگی سایر افراد داشته باشند. رمان درباره دو جوان ایرلندی است که شخصیت‌های مغلوب یک‌دیگر هستند.


نظر شما درباره این مطلب

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظرات ارسال شده بعد از تایید، منتشر خواهند شد.