پایگاه خبری تحلیلی تیتر فرهنگی
خمسه‌پور در آستانه روز ملی صنعت چاپ؛

بالاخره صنعت چاپ «مرغ» است یا «شتر»؟!

مدیر عامل چاپخانه «ورنی چاپ» معتقد است؛ این روزها صنعت چاپ از بلاتکلیفی رنج می‌برد و این دولتمردان هستند که باید مشخص کنند «چاپ» صنعت است یا نیست.

اسکندر خمسه پور، پیشکسوت صنعت چاپ در گفت‌وگو با خبرنگار تیتر فرهنگی، با انتقاد از سردرگمی‌های موجود در این صنعت و سیاست‌گذاری‌های دولتی، عنوان کرد: واقعیت این است که صنعت چاپ از بلاتکلیفی رنج می‌برد؛ به این معنا که هنوز نزد سیاستگذاران به عنوان یک صنعت شناخته نشده است.

وی افزود: یکی از مشکلاتی که با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم، همین است که مشخص نیست چرا چاپ جزء صنایع محسوب نمی‌شود و فعالان آن از امکاناتی نظیردریافت وام کم بهره برخوردار نمی‌شوند تا سرمایه‌گذاری‌های خود را توسعه ببخشند.

مدیر «ورنی‌ چاپ» با اشاره به این مطلب که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، متولی چاپ است، گفت: ارائه تسهیلات صنعتی، در اختیار وزارت صمت است؛ نه وزارت ارشاد. بنابراین چاپخانه‌داران از دریافت چنین تسهیلاتی، محروم می‌مانند.

وی ادامه داد: البته قدردان تلاش‌های معاون امور فرهنگی و رئیس دفتر امور چاپ و نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستیم، اما «این خانه از پایبست ویران بوده» و باید این مسأله را به صورت اصولی حل کرد.

خمسه‌پور در پاسخ به این سوال که چطور می‌توان این مسأله را حل کرد، گفت: سیاست‌گذاری در اختیار دولتمردان است و بخش خصوصی تنها می‌تواند، گرفتاری‌هایش را به آن‌ها اطلاع دهد. در نهایت این مدیران و مسئولان دولتی هستند که باید برای حل این گرفتاری، چاره‌ای بیاندیشند.

وی با تاکید بر مشکل بلاتکلیفی چاپ، افزود: مدیران دولتی باید به این سوال پاسخ دهند که بالاخره صنعت چاپ «مرغ» است یا «شتر»؟ یعنی باید مشخص شود که صنعت چاپ جزء ارکان فرهنگی به‌شمار می‌آید یا صنعتی؟


نظر شما درباره این مطلب

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظرات ارسال شده بعد از تایید، منتشر خواهند شد.