پایگاه خبری تحلیلی تیتر فرهنگی

برپایی بازارچه‌های صادراتی و ایجاد نیاز به آموزش در صنعت چاپ ضروری است

برپایی بازارچه‌های صادراتی مخصوص صنعت چاپ، ایجاد نیاز به بحث آموزش در میان فعالان صنعت و لزوم آموزش‌های آکادمیک فناوری چاپ و فنون مدیریت از جمله مباحث مطرح شده در نشست شورای سیاست‌گذاری صنعت چاپ بود.

تیتر فرهنگی به نقل از خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نشست شورای سیاست‌گذاری صنعت چاپ یکشنبه‌(۳۰ مهرماه) با حضور یاسر احمدوند، معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی‌اکبر ابراهیمی، مدیرکل دفتر چاپ و نشر و علی مغانی، جلال ذکایی، حمیدرضا طاهری آشتیانی، امیرهومن محمدی، محمدعلی انصاری‌پور و محمدحسین رحیمی‌یگانه اعضای این شورا برگزار شد.

در ابتدای این نشست ابراهیمی با اشاره به اقدامات و فعالیت‌های انجام شده در این شورا، عنوان کرد: در این مدت کارگروه‌های تخصصی این شورا تشکیل و اعضا براساس اولویت‌های تعیین‌شده به فعالیت پرداختند، در این میان بررسی ضرورت‌ها و نیازهای روز صنعت چاپ ازجمله موضوعاتی بود که در این مدت به آن پرداخته شد.

وی در ادامه به فعالیت کارگروه‌های حقوقی اشاره کرد و به معرفی برخی فعالیت‌ها ازجمله اصلاح آیین‌نامه‌های مرتبط با حوزه چاپ پرداخت.

مهدی رحیمی‌یگانه که مسئولیت کارگروه آموزش و پژوهش را برعهده دارد، دیگر سخنران این نشست بود. وی با اشاره به برگزاری جلسات کارشناسی مختلف با حضور اعضای کارگروه به نتایج و نظرات کارشناسی اشاره کرد و گفت: یکی از موضوعات این بود که تداوم سیستم آموزشی که سال‌های قبل در کشور اجرا شده است فارغ از نتیجه به دست آمده، امکان نیل به نتیجه مطلوب و اقتصادی با همان سبک و سیاق سابق را نخواهد داشت.

وی با بیان اینکه در ایران و و دنیا، رویکرد به آموزش تغییر کرده است، ادامه داد: اگر تصمیم به ایجاد ساختار آموزشی با توجه به مطالبه صنعت انجام شود، این موضوع تنها از طریق امکانات وزارت کار برای آموزش اپراتوری همچنین آموزش‌های آکادمیک، فناوری چاپ و فنون مدیریت از طریق مراکز آموزش عالی امکان پیاده‌سازی و اجرا را با ضریب اطمینان بهره‌وری بالاتر خواهند داشت.

رحیمی‌یگانه با بیان اینکه جامعه هدف، کاملاً و دقیق باید تبیین شود، افزود: باید به روشنی مشخص شود که ارتقای علمی صنعت چاپ در چه بخش‌هایی انجام پذیرد. بخش مهمی از مطالبه‌گری صنف و صنعت می‌تواند از طریق صدور پروانه و رتبه‌بندی واحدها با توجه به الزامات مرتبط با داشتن مسئولان فنی، مدیران اجرایی و اپراتورهای ماهر که مدرک مرتبط معتبر با حوزه فعالیت هستن. انجام شود.

به‌گفته وی، ایجاد نیاز به آموزش در میان فعالان صنعت یک ضرورت است، برگزاری جلسات با نمایندگان و فروشندگان تجهیزات و مواد چاپ به‌طور جداگانه برای همفکری و مساعدت در امر آموزش نیز باید انجام شود؛ همچنین تخصیص بودجه برای همه فعالیت‌های اشاره شده باید در اولویت قرار گیرد.

در بخش دیگر این نشست علی مغانی با بیان اینکه آموزش یک ضروری در صنعت چاپ است، گفت: باید به بحث آموزش، جدی نگاه شود؛ زیرا وقتی اپراتوری بازنشسته می‌شود برای جایگزین کردن یک نیروی کار حرفه‌ای با مشکل روبه‌رو می‌شویم، در این زمینه باید با هنرستان‌های چاپ و اداره کار، تعاملی برقرار کنیم تا حضور نیروهای تخصصی تامین شود، در این میان می‌توان از ظرفیت‌های استانی نیز استفاده کرد.

ابراهیمی نیز درباره اهمیت موضوع آموزش چاپ در سخنانی به تجربه تاسیس هنرستان در جوار مناطق صنعتی استان یزد اشاره کرد و افزود: با توجه به تجربه موفق این هنرستان یزدی می‌توان در حوزه صنعت چاپ نیز چنین هنرستان‌هایی در سراسر کشور و در جوار چاپخانه‌ها تاسیس کرد.

یاسر احمدوند در این بخش با بیان اینکه تاسیس واحد آموزش عالی در حوزه چاپ با تولی‌گری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منطقی نیست، گفت: احتیاج و نیاز به آموزش در صنف وجود دارد، این آموزش‌ها از سطح ابتدایی تا عالی باید برای گروه‌های مختلف چاپی اجرایی شود، در این حوزه تفاهمنامه دفتر چاپ و نشر با دانشگاه امیرکبیر ظرفیت ایجاد کرده تا از سطح آموزش عالی اقدامات خوبی انجام شود.

وی ادامه داد: در این میان آموزش کاربردی که عمده نیاز صنف و صنعت است، نیازمند طراحی دوره‌های مهارتی و کاربردی با همکاری وزارت کار است، در این زمینه منبع و استاد در صنعت چاپ مهیا است، فقط باید دوره‌ها طراحی شود؛ البته اتحادیه‌ها هم می‌توانند برگزارکننده این دوره‌ها باشند، و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز ناظر باشد.

ضرورت ایجاد بازارچه‌های صادراتی

هومن محمدی، دبیر کارگروه تجارت و بازرگانی این شورا نیز در سخنرانی به برگزاری دو جلسه کاربردی در این حوزه اشاره کرد و گفت: در این جلسات روش و ترویج صادرات به بحث و بررسی گذاشته شد، در این بخش قرار شد در مرحله اول، ظرفیت‌سنجی صادراتی انجام شود؛ به‌عنوان مثال در زمینه چاپ‌های پلیمری و انعطاف‌پذیر، ظرفیت نسبی داریم ر شد ظرفیت‌های دیگر در سایر بخش‌ها نیز به همین شکل مشخص شود.

وی افزود: همچنین قرار شد اولویت تولیدات مزیت‌دار صنعت چاپ از لحاظ تجهیزات و توان ناوگان صنعت چاپ نیز مشخص شود، در این بخش می‌توان یک سری تولیدات داشت که تولید مواد اولیه آن در کشور مزیت نسبی ندارد اما از لحاظ تجهیزات و توان تولید همچنین نرخ ارزشی و منابع انسانی می‌تواند رقابت‌پذیر باشد.

به‌گفته محمدی، در بحث نوسازی تجهیزات صنایع چاپ و بسته‌بندی نیز باید در بحث سرمایه‌گذاری با توجه به ضرورت توسعه صادرات مشخص و بودجه‌ای برای این کار تعیین شود.

وی همچنین درباره رفع محدودیت در تولیدات صادرات‌محور نیز گفت: محدودیت‌ها باید رفع شود و مراحل واردات مواد اولیه و واسطه‌ای که در تولیدات صادراتی به کار برده می‌شود تابع قوانین واردات به مناطق آزاد باشد؛ همچنین باید برای کالاهای چاپی صادراتی در مرزهای کشورهای هدف بازارچه‌های صادراتی مخصوص صنعت چاپ ایجاد شود تا بتوانیم خدمات بهتری در بحث صادرات به کشورهای هدف داشته باشیم.

احمدوند در این حوزه با بیان اینکه چاپ در حوزه صادرات، ظرفیت درخورتوجهی دارد که باید فعال‌تر شود، گفت: یک سری مشکلات وجود دارد که می‌توان در تعامل با سایر سازمان‌ها آن‌ها را مرتفع کرد؛ همچنین استفاده از تجربه سایر همکاران نیز می‌تواند موثر باشد.

جلال ذکایی، دبیر کارگروه دانش‌بنیان و خودکفایی نیز در ادامه این نشست طی سخنانی گفت: حدود ۷۰ محصول دانش‌بنیان در صنعت چاپ وجود دارد که عموماً در حوزه بسته‌بندی هستند، در این حوزه خبرهای خوبی وجود دارد که به‌زودی اطلاع‌رسانی خواهد شد.

همچنین محمدعلی انصاری‌پور در سخنانی به موضوع دریافت مالیات برارزش افزوده اشاره کرد و یادآور شد: برخی استان‌ها مثل آذربایجان غربی مازندران، گلستان و چهارمحال و بختیاری توانسته‌اند در تعامل با اداره مالیات استان خود این مسئله را حل کنند، اما بسیاری از همکاران به‌خصوص در اصفهان هنوز این مشکل را دارند.

به گزارش ایبنا؛ در پایان این نشست معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بر لزوم پیگیری اجرایی شدن بحث مالیات بر ارزش افزوده، مشکلات بیمه … چاپخانه‌داران و تعامل با این سازمان‌ها توسط دفتر امور چاپ و نشر تاکید کرد.


نظر شما درباره این مطلب

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

نظرات ارسال شده بعد از تایید، منتشر خواهند شد.